torstai 28. maaliskuuta 2024

YLÖSTEMPAUSOPIN ONGELMIA


Tässä muutamia ylöstempausopin ongelmia. 

 1. Raamatusta ei ole löydetty yhtään kohtaa, jossa selkeästi puhutaan salaisesta Jeesuksen toisesta tulemuksesta ennen vaivaivan aikaa. Tempausopin tueksi tavallisimmin esitetyt kohdat Helluntaikirkon mukaan ovat: 1. Tess. 4:16–17; Joh. 14:3; 1. Kor. 15:51–52. Näissä missään ei mainita salaista ylöstempausta, eikä viittausta salaiseen tapahtumaan.

2. Raamatuu ei tue ajatusta, etteivät uskovat joudu ahdistuksen aikaan. Raamatun ilmoitus on päinvaistainen. Uskovat ovat jo tähänkin asti joutuneet kulkemaan monen ahdistuksen läpi päästäkseen Jumalan valtakuntaan. Ajatus, ettei ylkä voi sallia morsiamelle ahdistuksen aikaa, on Raamatun ja käytännön kokemuksen kanssa ristiriidassa.

3. Uskomus, että valittujen kokoaminen (Matt. 24:31) tarkoittasi vain juutalaisten kokokoamista, ei nouse Raamatusta. 

Pietarin opetuksen mukaan Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen valitut edustavat pyhää heimoa ja omaisuuskansaa. Ne jotka eivät ennen olleet kansa ovat Kristuksessa kansa.1 Piet. 1 ja 2. Mitä Israel ei ole saavuttanut, sen valitut ovat saavuttaneet. Room.11:7.  Katso myös. 1 Tess.1:4.

Efesolaiskirjeen mukaan ei-juutalaiset eivät uskoon tultuaan ole enää vailla Israelin kansalaisoikeutta, eivätkä vieraita lupauksen liitoille. Kristukseen uskovat muodostavat yhden Jumalan asumuksen Hengessä. Ef. 2:11-22. Hoosea ennusti, että Jumala muodostaisi kansan, "Elävän Jumalan lapset." Hoos. 1:10. Paavali tarkensi, että tämä kansa muodostuisi uskoontulleista juutalaisista ja pakanoista. Room. 9:24-26.

4. Ylöstempaus-oppi lisämausteineen ei avaudu Raamatun lukijalle ilman seuraavia ennakko-oletuksia: valitut tarkoittavat lopunajan profetioissa vain juutalaisia; Jeesus ei voi sallia lopun ajan uskoville "noin suurta" ahdistusta; vertaus varkaasta viittaa Jeesuksen tulemiseen salaa; pasuuna, käskyhuuto ja ylienkelin ääni ovat vain Kristukseen uskovien kuultavissa. 

5. Ylöstempausoppi on huomattavasti vaikeammin ymmärrettävissä kuin oppi Jeesuksen yksiosaisesta, näkyvästä, tulemuksesta. Ylöstempausoppi on saanut jalansijaan enimmäkseen maallikkosaarnaajien joukossa. Kohdassa 4. mainittujen ennako-oletusten ohaamana julistajat ovat jakaneet raamatuntulkintojaan toinen toisilleen ja esimerkiksi vasta uskoon tulleille. 

Raamattua ja sen tulkintaa akateemisesti opiskelleet julistajat ovat pyrkineet rajaamaan opetuksensa siihen, mitä Raamattu selkeästi ilmoittaa lopunajoista. Kielikuvien tulkinnassa neuvotaan tyytymään Raamatun itsensä selvästi antamiin merkityksiin. Raamatun lukinoita neuvotaan panemaan pois omat ennakkoasetukset ja kuulemaan Jumalan yksinkertaiseksi tarkoitettu ääni myös lopun ajan profetioissa.

Hieman paradoksaaliselta voi kuulostaa sekin tosiasia, että uskovat ovat kokeneet ylöstempausoppin vaikeasti ymmärrettäväksi. Vaikka oppi on lähinnä maallikkosaarnaajien ylläpitämä, sen ymmärtäminen on vaatinut monimutkaisia piirroksia ja karttoja. Kun taas järjestelmällistä opetusta Raamatusta ja sen tulkinnasta saaneet korostavat helposti Raamatusta ymmärrettävää sanomaa Jeesuksen takaisin tulemisesta, Jumalan valtakunnasta ja iankaikkisesta elämästä. On hyvä muistaa, että Raamattu avautuu yhdessä. Pyhä Henki on avannut Raamattua. Raamattukoulut ja muut teologiset opinahjot tuovat tavallisen uskovan lähelle Raamatun sanomaa, jonka Jumala on maailmanlaajuiselle seurakunnalleen avannut.

Jokaisen uudestisyntyneen uskovan on syytä varoa opetusta, joka vaatii sellaisia ennakko-oletuksia, jotka tekevät Raamatun opiskelun entistä vaikeammaksi ja ohjaavat hylkäämään kaikille lukijoille avautuvan selvän opetuksen Jeesuksen takaisin tulosta ja muista keskeisistä Raamtun opetuksista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti