Jeesus vertaa Ihmisen Pojan tulemusta varkaan käytökseen, Matt. 24:43. Metafora ei koskaan kuvaa kohteena olevaa asiaa täydellisesti. Tässäkään tapauksessa Jeesus ei väitä tulemuksessaan olevansa kokonaan niinkuin varas. Mitä varkaan piirteitä hänellä kuitenkin olisi? Näitä emme saa itse valita, vaan vastaus on etsittävä tekstistä. Sama jae antaa vastauksen: emme voi tietää milloin varas tulee, samoin emme voi tietää milloin Jeesus tulee. On oltava valmiina, aivan kuin varkaan varalta. Jeesuksen tulemus tapahtuu pasunan soidessa ja tapahtuu suurella voimalla ja kirkkaudella, kaikkien sukukuntien parkuessa, mutta ennalta aavistamatta. (Matt. 24).
Varas-metaforalla on perusteltu sitä, että ylöstempaus tapahtuu salaisesti. (JK, 180). Varas veisi salaa omansa mukanaan. Tämä on metaforan merkityksen omavaltaista tulkintaa ja lisäksi ristiriitaista siksi, että varashan ei ota omaansa.
1 Tessalonikalasikirje 5:1-10 :ssa varas viittaa yllätykseen: "...yllättää ... niinkuin varas...". Jaksossa rohkastaan valkeudessa eläviä, ettei Herran päivä tule heille yllätyksenä. Jae 9 muistuttaa, ettei Jumala ole määrännyt meitä vihaan. Jumalan viha ei koskaan kohtaa Jeesukseen uskovia. Uskovat ovat joutuneet "antikristuksien" vihan ja vainojen kohteeksi vuosituhansia. Antikristuksen aikanakin on turvallista tietää, että hänen raivonsa ei ole Jumalan määräämä, ja viimekädessä antikristillinen vihakaan ei mahda mitään Kristuksessa pysyville. Jumalan viha puolestaan ei koskaan kohdistu sovintoveren suojassa oleviin.
Pietari ei anna merkitystä sanalle varas, vaan pitää sitä ilmeisenä lukijoilleen, ehkä siksi että hän oli varmasti tietoinen Jeesuksen antamasta merkityksestä. (2 Piet. 3:10.). Pietari yhdistää Herran päivään yliluonnollisia mullistuksia: "silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat." Yliluonnollisuudet voivat tässäkin viitata jumalalliseen väliintuloon kuten usein Raamatussa.
Jeesuksen lisäksi Pietarikin jättää koko salaisen ja varsinaisesta Jeesuksen tulemuksesta erillään olevan ylöstempaamisen mainitsematta. Kun vielä muistamme, etteivät Paavalinkaan tekstit selkeästi edellytä ennen vaivanaikaa tapahtuvaa, erillistä ja salaista ylöstempausta, joudumme toteamaan, että koko oppi lepää erittäin hataralla pohjalla. Johanneksen kirjeitä ei tietääkseni ole juurikaan käytetty em. ylöstempausopin tukena, paitsi ehkä 1 Joh. 3:2 (JK, 181), joka kuitenkin puhuu vain muuttumisestamme Jeesuksen tullessa, ei ylöstempauksesta laajemmin.
Paavalin antaa selkeän kuvan Jeesuksen näkyvästä tulosta ja sitä välittömästi seuraavasta uskovien kokoamisesta (poimisesta maan neljältä ääreltä) 1 Tess. 4:16 ja 17:ssa. (Ks. sivuni "Tempaaminen yläilmoin").
Lähteitä
Kuosmanen Juhani. Raamatun opetuksia. (JK)