LOPUN AJAT JA RAAMATUN TULKINTA
Onko
tärkeää tulkita Raamattua oikein myös lopunaikoja selitettäessä?
1. Jos tässä suhteessa ei
välitä kuunnella mitä teksti sanoo, miten on muissa Raamatun ilmoituksissa.
Tiit. 1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa
sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että
kumoamaan vastaansanojain väitteet.
2. Jos
puhut asioita, joita et kykene perustelemaan selvällä Raamatun tekstillä, olet
aseeton pykiessäsi voittamaan tiettyä ihmisryhmää.
Terve
oppi on sellainen joka selvästi perustuu useampaan raamatunkohtaan, eikä ole
ristiriidassa minkään muun selvästi raamatullisen opin/opetuksen kanssa.
Lopun ajoista kaikki vapaiden
suuntien ja evankelisten kirkkokuntin uskovat ovat yhtä mieltä siitä, että
Raamatun opetuksen mukaan
1. Jeesus tulee näkyvällä tavalla ja
2. Kokoaa omansa luokseen, jonka jälkeen tulee
3. Viimeinen tuomio ja alkaa
4. Ikuinen elämä kaikille jotka uskovat Jeesukseen
pelastajanaan
Tämä näkemys tulee esille selkeästi erityisesti Uuden
Testamentin Jeesuksen toista tulemusta käsittelevistä raamatunjaksoista. Sen näkevät
niin Raamattua vähemmän tutkineet kuin syvälliset Raamatuntulkintaan
perehtyneet opettajatkin. Tästä ei ole erimielisyyttä. *
Edellä mainittujen
kristittyjen välillä vallitsee erimielisyyttä siitä, tapahtuuko ennen
Jeesuksen näkyvää tulemusta lisäksi ns. morsiusseurakunnan salainen ylöstempaus.
Usein tähän oppiin sisällytetään väite, että salainen ylöstempaus tapahtuisi viimeistään
ahdistuksen ajan puolivälissä.
Perusteluiksi on yritetty
esittää seuraavia kohtia: 1. Tess. 4:16–17; Joh. 14:3; 1. Kor.
15:51–52*
Näistä kohdista ei kuitenkaan löydy mainintaa salaisesta
tempauksesta. Niissä ei myöskään viitata ahdistuksen aikaan. Kohdat sopivat
ristiriidattomasti Jeesuksen näkyvään tulemukseen, joka tapahtuu ahdistuksen
ajan jälkeen. Salaista, ennen vaivanaikaa tapahtuvan, ylöstempausopin puolusteluksi nostetut Vanhan
testamentin kohdat selittyvät esimerkiksi kaikkina aikoina kristittyjen kohtaamalla
vihalla. ( Jes. 26 57).
Yksimielisyys vallitsee myös siitä, että Jeesus
tulee yllättäen, niin kuin varas yöllä. Vaikka Jeesus itse
antaa merkkejä, josta voi päätellä, että Jeesus tulee pian, tarkkaa aikaa ei
tiedä edes ”Poika”. Jeesus Ihmisenä jätti itsensäkin tämän tiedon ulkopuolelle.
Huomattakoon myös että Uuden testamentin varkaus tekstit osoittavat selvästi,
että kyse on Jeesuksen tulemuksen yllätyksellisyydestä, salaisuusajatus rikkoisi
vertauskuvien yleistä tulkintaperiaatetta vastaan: Jeesus ei tietenkään
kaikilta osiltaan tule niin kuin varas, muutenhan voisi ajatella Jeesuksen
olevan luvattomilla asioilla.
Vaikka Jeesus tulee yllättäen monet, Raamattua tunteva uskova
voi kuitenkin olla turvallisella mielellä, sillä Jeesuksen tulemus on näkyvä,
jopa Jeesuksen hylänneille ihmisille. Uusi testamentti viittaa antikristuksen
ilmestymiseen, joita Johanneksen mukaan oli jo hänen aikanaan tapahtunut monta.
Jos antikristuksen ilmestyminen jäisi huomaamatta, Jeesuksen tulo on koitekin
kuin salama, joka näkyy kaikkialla.
*Ks. Suomen Helluntaikirkko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti