Ajatus Kristuksen näkyvästä paluusta maan päälle nousee selkeästi ja toistuvasti Raamatun ilmoituksesta. Tästä Raamatun tulkitsijoiden välillä onkin melko yhtenäinen näkemys. Jakeet 1. Tess. 4: 16 ja 17 antavat yksiselitteisen kuvauksen: "Herra tulee alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin." (Käännös "yläilmoihin" käännetty englanninkielisissä versioissa "in the air". Wuest: in the lower atmosphere).
Eräät Jeesuksen tulemukseen liittyvät yksityiskohdat ovat vaikeita ymmärtää. Vaikeutta aiheuttaa muun muassa se, että tapahtumaan liittyy ruumiimme muuttuminen uuteen olotilaan, johon eivät välttämättä päde nykymaailman fysiikan käsitteet. Usein on myös vaikea ratkaista, onko jokin tulevaa aikaa koskeva ilmoitus tulkittava kirjaimellisesti vai kuvaannollisesti.
Lopunajan opetuksilla on aiheutettu myös väärää pelkoa. Erityisesti väärää pelkoa ovat synnyttäneet tietyt selitykset, jotka ovat ennemmin ihmismielen tuotoksia kuin Raamatusta nousevia ja siihen perustuvia ilmoituksia. Tällaisiin luen kuuluvaksi esimerkiksi salaisen ylöstempausopin, jonka mukaan näkyvän Jeesuksen tulemuksen ja uskovien kokoamisen lisäksi olisi salainen, vain uskoville näkyvä, ylöstempaaminen.
Monenlaisia oppeja voidaan tukea Raamatulla. Olennaista on mikä opetus todella nousee Raamatusta ja mille vain haetaan tukea erillisistä raamatunjakeista.
Tuleeko Jeesus alas ja kuuluuko Jumalan pasuuna?
Jeesus kertoo omasta tulemuksestaan Matteuksen evankeliumin luvussa 24. Silloin kaikki maan sukukunnat "näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä". Jeesus siis nähdään maan pintaa korkeammalla. Matteus ei vastaa kysymykseemme, tuleeko Jeesus myös alas maan pinnalle asti.
Apostolien teoissa enkeli lupasi Jeesuksen tulevan takaisin samalla tavalla kuin hänen nähtiin taivaaseen menevän, Apt 1:11. Jos tulo tapahtuu aivan samalla tavalla, Jeesus ei jää pilviin, vaan tulee maan pinnalle asti.
Jeesus kohotettiin ylös opetuslasten nähden, "ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään." Tiedämme, ettei Jeesus mennyt pelkästään tiettyyn paikkaan avaruudessa tai ilmakehän yläkerroksiin, vaan aivan toiseen ulottuvuuteen. Jumalan kunnian pilvi verhosi hänet, ja hän katosi heidän näkyvistään. Opetuslapset näkivät silmillään Jeesuksen siirtymisen luonnollisesta yliluonnolliseen. Ilmeisesti uskovienkin kokoontuminen on näkyvä tapahtuma, joko fyysisesti maan pinnalla tai kirjaimellisesti maan pinnan tasosta ylemmäksi korotettuna. Olennaisinta kuitenkin on siinä hetkessä tapahtuva siirtyminen uuteen olotilaan ja pyhien kokoaminen. Eikö tämä ole sitä, kun "Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä." Juud. 14. (Tuhannet tuhannet ovat miljoonia).
Tuleeko Jeesus alas ja kuuluuko Jumalan pasuuna? Paavali vastaa: "Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta, käskynhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa", 1 Tess.4:16. Jeesus tulee alas, yliluonnollisessa korkeassa tilassaan tänne meidän luonnolliseen tilaamme, niinkuin Hän kerran "meni maan alimpiin paikkoihin asti". Olen kuullut saarnattavan, että pasuunan ääni ei kuulu muille kuin ylöstemmatuille. Tätä "täsmennystä" ei kuitenkaan ole löydetty Raamatusta. Jotkut salaista ylöstempausoppia julistaneet ovat sittemmin luopuneet salaisuuselementistä, jonka ovat siihen aiemmin liittäneet.
Pilvissä. 1 Tessalonikalaiskirjeen mukaan meidät temmataan "pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin (sanatarkasti eis aera, ilmaan) ja niin me saamme aina olla Herran kanssa." 1 Tess. 4:17. Tämäkään jae ei edellytä Herran jäämistä jonnekin korkeammalle tasolle maan pinnasta. Aer oli kreikkalaisen käsityksen mukaan alempi ilmakerros ja samalla epäpuhdas. Efesolaiskirjeen mukaan se oli saatanan temmellyskenttä. (Ef. 2:2). Kohtaaminen tapahtuisi siis paremminkin alailmoissa, samoissa korkeuksissa, missä päivittäin taistelemme voitettua vihollistamme vastaan. Jeesuksen kirjaimellinen tulemus on mahtava päätöspiste taisteluillemme. Ilmavallan hallitsija joutuu luovuttamaan alueensa Kristuksen ja pyhien kokoontumispaikaksi. Maran ata!
"Tempaus" tapahtuu "pilvissä". Raamatun lukija huomaa, että merkittäviin yliluonnollisiin tapahtumiin on joskus liittynyt pilviverhous. Kun israelilaiset lähtivät Egyptistä Jumala pani pilven israelilaisten ja egyptiläisten välille (2Ms. 14:20). (Ks myös: 2 Ms. 19:16; 24:15 ja 16; Matt. 17:5.). Ehkä jo lähitulevaisuudessa satojenmiljoonien kristittyjen joukko kokee saman kuin israelilaiset muinoin, mutta huomattavasti suuremmassa mittakaavassa ja näkyvän Kristuksen kanssa.
Ylöstempaus (1 Tess.4:17) on suomenkielinen käännösjohdannos kreikankielisestä verbistä, harpadso. Se merkitsee poimimista, pois ottamista suuntaa ilmaisematta. Sana esiintyy Uudessa testamentissä 14 kertaa ja tavallisimmin tarkoittaa poisottamista jostakin, esimerkiksi tukalasta tilanteesta turvaan. (Ylös)tempaamisessa on kyse Matteuksen (24:31) mainitsemasta enkelien toimittamasta valittujen kokoamisesta. Varsinaista ylösnostamista tarkoitettaessa kreikankielisessä Septuagintassa ja Uudessa testamentissa käytetään muita verbejä. Erikoista on, että Raamatun mainitsemaan Eenokin tempaustapausta on käytetty kuvaamaan ylöspäin tapahtuvaa tempausta. Todellisuudessa kreikka käyttää Eenokin pois ottamisesta sanaa metathiteemi, heprea sanaa khahal. Kumpikaan eivät ilmaise poimimisen tai kokoamisen tarkoittavan ylöspäin kohottamista.
Uskovien kokoaminen ahdistuksen ajan lopulla tai loputtua on Raamatusta nouseva ilmoitus. Yksilötasolla ihmisen poisottaminen tulee Raamatussa esille muutamia kertoja jo Vanhan testamentin kirjoituksissa. Mooses otettiin pois, niin ettei hänen ruumista voitu löytää. Samoin Eenok otettiin pois, Apt. 11:5. Tavallisesti näissä tapauksissa Raamattu ei käytä sanoja, jotka osoittaisivat poisottamisen tarkoittavan ylöspäin nostamista. Einoastaan Elian kuvataan nousseen tuulispäässä taivaaseen.
Elokuvissa ja saarnoissa on usein esitetty salainen ylöstempaus korkeuksiin, joka tapahtuisi vuosia ennen Kristuksen tuloa maanpäälle. Tueksi on ehdotettu kohtia, joissa ei ylöstempausta eikä uskovien kokoamista Kristusta kohtaamaan mainita, kuten 1 Kor. 15:51,52; 1 Joh. 3:2 (RO) ja jopa Jes.57:1,2, jossa ei ole mitään viittausta eskatologisiin tapahtumiin.
Ruumiimme lunastus. Paavali puhuu samasta hetkestä 1 Korintolaiskirjeessä 15:52: "sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme." Juhani Kuosmanen yhdistää oikein jälkimmäisen jakeen ylöstempaamisen hetkeen. (KJ, 181). Jeesuksen tulemuksen yhteydessä siis tapahtuu silmänräpäyksellinen ruumiimme muuttumien. Saamme silloin ruumiin, joka ei ole tätä luomakuntaa, eikä fysiikan lakien alainen. Silloin ylös- ja alas käsitteet eivät enää ole samoja kuin nykyisessä maailmassamme. Jeesuksen tulemukseen liittyy siirtyminen nykyisestä alennustilastamme ylemmäksi, lähemmäksi Kristuksen kaltaisuutta myös ruumiimme puolesta. 1 Joh. 3:2. Se on ruumiimme lunastuksen hetki, jota nyt vielä odotamme, Room. 8:23.
Huomattakoon myös, että Korinttolaiskirjekin mainitsee pasuunan soiton kuolleitten nousemisen ja meidän muuttumisen yhteydessä. Salaisesta tempaamisesta ei siis tässäkään puhuta.
Lopuksi
Jeesus tulee alas (kuuluvan) pasuunan pauhatessa ja uskovina kuolleet herätetään, sitten enkelit kokoavat meidät eri puolilta maailmaa Häntä vastaan, ja Herran omat kootaan pilviverhossa ja "saamme aina olla Herran kanssa".
On hyvä muistaa, että vaikka Kristuksen paluu on kirjaimellinen, tapahtuman täydellinen selittäminen pelkästään nykymaailman termein on mahdotonta.
Jeesus näytää antavan tulemuksestaan samanlaisen kuvan kuin Paavali. Hänkään ei mainitse salaista ylöstempausta, vaan varoittaa eräästä siihen rinnastettavasta opetuksesta, Matt. 24:26. Lue koko jakso: Matt. 24:21-31.
Jeesuksen toinen tulemus on siis yksi kaikille näkyvä ja kuuluva tapahtuma. Oppi erillisestä, salaisesta ylöstempaamisesta edellyttää omaperäisiä tulkintoja: näkyvä ei näy, kuuluva ei kuulu, alas tuleminen ei ole alastulemista, kokoaminen on ylöspäin nostamista.
Hiltunen Petri, Kuin salaman leimahdus.
Kuosmanen Juhani. Raamatun Opetuksia.