Yksiosainen
Jeesuksen tulemus. Kaikki lopunaikoja käsittelevät Uuden Testamentin jaksot
(Matt., Luuk. Mark., Piet. ja Paavalin kirjeet ...) tuovat selvin sanoin esille
Jeesuksen näkyvän tulemuksen, joka tapahtuu ahdistuksen ajan jälkeen. Näkyvään
tulemukseen liittyy pasuunan ääntä ja luonnonmullistuksia. Silloin ei-uskovat
ihmiset parkuvat, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan alas pilvien päällä.
Tuolloin enkelit kokoavat uskovaiset kaikista ilman suunnista Herraa vastaan alempaan
ilmakerrokseen (eis aera, in the air, in the lower atmosphere). Viimeinen
tuomio alkaa. Vanhurskaat pääsevät iankaikkiseen iloon ja Jeesuksen hyljänneet
tuomitaan iankaikkiseen kadotukseen.
Kaksiosainen Jeesuksen
tulemus. Tämän näkemyksen edustajat uskovat
löytäneensä Raamatusta useita kohtia, jotka väitetysti tukevat Jeesuksen
salaista tulemusta ennen vihan aikaa. Oppi ei kuitenkaan perustu Raamattuun:
mikään lopun aikoja käsittelevä raamatunjakso ei selvin sanoin puhu ennen
vaivan aikaa tapahtuvasta ylöstempaamisesta tuuliin ja pilviin. Opin nosti
esille John Nelson Darby tiettyjen ilmestysten/profetioiden innoitamana vasta
1800-luvun puolivälissä. Se sai laajan suosion Scofieldin vuonna 1909
ilmestyneen selitysraamatun siivittämänä.
Viimeaikaisissa
keskusteluissa oppia on yritetty puolustaa myös muutamilla ennen Darbyn
opetusta julkaistuilla kirjoituksilla. Eräs näistä on Pseudo-Efraim -niminen
kirjoitelma, joka alkupuolella yhdessä virkkeessä näyttää tukevan tempausta
ennen ahdistuksen aikaa. Kirjoitelman jatko kuitenkin puhuu uskovista
ahdistuksen ajassa.
Oli miten oli, Jeesuksen
tulemuksen jakaminen kahteen osaan, salaiseen ja näkyvään, ennen vihanaikaa ja
sen jälkeen, vaatii induktiivisen raamatuntulkintaperiaatteen hylkäämistä.
Induktiivinen tulkintaperiaate ohjaa lukijaa tarkoin tyytymään siihen mitä mikin
Raamatun teksti ilmoittaa, omille oletuksille ei tule antaa arvovaltaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti