LOPUN AJAT ( Alustus keskustelulle, Esko Hintikka)
Tulkintoihin
voivat vaikuttaa haitallisesti seuraavat seikat: Huonosti sovellettu hermeneutiikka tai sen
puuttuminen kokonaan, pitäytyminen totuttuihin tulkintoihin, haluttomuus
kuunnella muita näkemyksiä, itsekkyys, hengellinen ylpeys, ennakkokäsitykset,
tulkitsijan suhde Raamatun muihin oppeihin, meneillään olevat
yleismaailmalliset kriisit, halu paeta uhkia, suhtautuminen marttyyriuteen,
tietämättömyys, tekstien merkityksen väärä korostus tai tulkinta, sanojen
merkityksen väärin ymmärtäminen, esiin tuotujen tulkintojen väärin ymmärtämien.
Raamatun
holtiton käyttäminen voi
johtaa jopa harhaoppien tukemiseen. Raamatun tutkijan tehtävänä on löytää alkuperäisen
kirjoittajan tarkoittama sanoma, joka nousee selkeästi esille Raamatun
teksteistä. Raamatusta nousevia oppeja ovat esimerkiksi oppi Isän, Pojan ja
Pyhän Hengen jumaluudesta ja Jeesuksen kahdesta luonnosta sekä oppi
pelastuksesta yksin uskon kautta Jeesukseen. Myös lopun ajan profetioita tutkisteltaessa
on varottava etsimästä tukea omille käsityksillemme. Oikea tapa on antaa
Raamatun itsensä puhua ja oikaista mahdollisia päähän pinttymiämme.
Israel ja
seurakunta. Mikä osuus
seurakunnalla on Israelille annettuihin lupauksiin? Tämä kysymys on ollut
merkittävässä osassa lopunaikojen selitysmallien muotoutumisessa. Vapaissa suunnissa on perinteisesti
pitäydytty John Nelson Darbyn v. 1830muotoilemaan oppiin Jeesuksen
kaksiosaisesta tulemuksesta. Ensimmäinen tulemus on opin mukaan salainen ja
koskee ”morsiusseurakuntaa. Julkinen tulemus tapahtuisi vasta seitsemänvuotisen
vaivanajan jälkeen. Jaottelua tuetaan Darbyn ja C.I. Scofieldin 1900-luvun
alussa esiin tuomalla dispensationalismi-nimisellä opilla, joka katsoo
pelastushistorian koostuvan seitsemästä armotalouskaudesta. Sen mukaan Jumala
kohtelee ihmisiä eri tavoin eri aikakausina. Israelille tarkoitettujen kansallisten
siunausten lisäksi myös hengelliset siunaukset koskevat vain juutalaisia.
Teologian ja
hermeneutiikan tuntemisen myötä esimerkiksi helluntailaisuuden piirissä on sittemmin
nostettu Raamatun lehdiltä selkeämmin esiin nouseva näkemys, jonka mukaan
Jeesus tulee maan päälle ahdistuksen ajan jälkeen näkyvällä ja kuuluvalla
tavalla. Enkelit kokoavat uskovat kohtaamaan
Jeesus. Tämän käsityksen mukaan oppi salaisesta, ennen vaivanaikaa tapahtuvasta
ylöstempauksesta ei nouse esiin Raamatun ilmoituksesta, joskin sitä voidaan
tukea tietyillä irrallisilla Raamatun kohdilla.
Mitä Raamattu
sanoo seurakunnasta
suhteessa Israeliin?
Ef. 2:11,12. Pakanat olivat ennen ”ilman Kristusta” ja ”vailla Israelin kansalaisoikeuta ja vieraat lupauksen liitoille”. (Liitto Israelin kanssa ennen muita kansoja, 2Ms. 19:5,6.)
Ef. 2:14,15. Jeesus ”teki molemmat yhdeksi”
Gal. 3:7. jotka
uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
1 Piet. 2:6-10.
Uskovat pakanat ovat Kristuksessa ”valittu suku, kuninkaallinen papisto,
pyhä heimo, omaisuuskansa”.
Room.
11:7. Mitä Israel tavoittelee, sitä
se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat
paatuneet.
Room. 11:17,24.
Pakanat on oksastettu oikeiden oksien rinnalla jaloon öljypuuhun.
Room. 9:6. Sillä
eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,
Room. 9:7. Mitä
Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen
saavuttaneet; muut ovat paatuneet,
Hengelliset lupaukset koskevat siis sekä Israelia että pakanoita. Uskoon tulleet juutalaiset ja pakanat muodostavat yhdessä Kristuksen ruumiin, seurakunnan, eli Kristuksen morsiamen. Israel on edelleenkin Jumalan valittu kansa, joka toi evankeliumin kaikelle maailmalle. Room. 3:1-3.
Keitä valitut ovat?
Roomalaiskirje:
11:7 Miten siis on? Mitä Israel
tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet;
muut ovat paatuneet,
1.Pietarin kirje:
1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltä
tietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen
Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön
teille armo ja rauha.
Mitä Jeesus, Paavali, Pietari, Daniel ja
Johannes opettivat lopun ajoista?
Matteus (luku 24)
Matteus 24:ssä Jeesus vastaa opetuslasten
kysymykseen, ”Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja
maailman lopun merkki?” (Jae 3).
Jeesus johdattaa tapahtumiin: Antikristuksia
nousee. Sotia. Nälänhätää. Maanjäristyksiä. Vainoja. Vääriä profeettoja.
Laittomuus ja rakkaudettomuus. Evankeliumin julistus kaikille kansoille ja
sitten tulee loppu.
Jeesus selittää lopunaikojen viimeistä vaihetta, ahdistuksen aikaa, tarkemmin, jakeet 15-31.
1.
Antikristuksen ilmestyminen pyhään
paikkaan suuren ahdistuksen aikana (jakeet 15-21).
2.
Valekristuksia ilmestyy. (Niitä ei
pidä luulla Kristukseksi.)
3.
Suuria luonnon ilmiöitä (ahdistuksen
jälkeen, lue jae 29).
4.
Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla
ja Poika tulee pilvien päällä suurella kirkkaudella.
5.
Pasuuna soi ja enkelit kokoavat
valitut kaikilta ilmansuunnilta, jae 31.
Jeesus kuvaa tulemustaan äkillisenä, niin kuin
varkaan tulemisena taloon (42,43). Kaksivaiheisesta tulemuksesta ei ole
merkkejä. (Huomaa sanat silloin sekä ja jakeissa 30 ja 31.)
Markus (luku 13)
Tapahtumia ennen ahdistusta, jakeet 4-13: Eksyttäjiä, sotia,
vainoja, evankeliumi saarnataan kaikille kansoille.
13:21 Vääriä kristuksia ja profeettoja nousee eksyttääkseen
valitut
13:24 Ahdistus ollut juuri
13:25 Luonnon mullistuksia.
13:26 Ihmisen Poika tulee pilvissä
13:27 Valitut kootaan
Huomioi sana ”silloin”, joka ilmaisee tapahtumajärjestyksen!
Ahdistuksen päivät lyhennetään valittujen tähden, Mar. 13:20.
Pietari
2 Piet. 3: 9-13 näkee tapahtumat seuraavassa
järjestyksessä:
1.
Jumala on pitkämielinen (voi odottaa
tuhansia vuosia) ettei kukaan hukkuisi (jae9). Evankeliumin julistus jatkuu. Vrt.
Matt. 24:14.
2.
Herran päivä tulee niin kuin varas, ja
silloin maa ja kaikki mitä siihen on tehty palavat.
3.
Uusi maa ja taivas, jota olemme
odottaneet (jae 13)
Pietari ei mainitse sanallakaan erillisestä
eikä salaisesta ylöstempauksesta. Herran päivä tulee yllättäen kuin varas. (On
väitetty virheellisesti, että yllätyksellisyys kuuluu vain oletettuun
erilliseen ja salaiseen ylöstempaukseen.)
Paavali.
Paavali antaa
selkeän tapahtumajärjestyksen jakeissa 1. Tess. 4:16,17 ja luvussa 2.Tess. 2.
1. 1. Herra tulee alas käskynhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa.
2. 2.. Kuolleet nousevat ylös.
3. 3. Elossa olevat temmataan
4. 4. Iäisyys alkaa
Jeesus tulee siis alas ja uskovat temmataan tapaamaan Herra (Vrt. Matt.24:31)
Missä tapaaminen tapahtuu? Eli, mihin uskovat temmataan? Kreikankielinen teksti vastaa εἰς ἀέρα. (Wuest: in the lower atmosphere, alemmassa ilmakerroksessa). Muinaisen kreikkalaisen käsityksen mukaan aer on alempi, epäpuhdas ilmakerros, pahojen henkin temmellyspaikka. Niinpä saatanaa kutsutaan ilmavallan hallitsijaksi. Ef.2:2. *
Vaihtoehtoinen käännös: poimitaan/siepataan nopeasti alailmaan pilvien verhoamana kohtaamaan Herra.
4. Iäisyys alkaa. . (”Saamme aina olla Herran kanssa).
Tämäkään raamatunkohta ei mainitse erillistä eikä salaista uskovien ylös tempausta ennen Jeesuksen tulemusta maanpäälle.
εἰς ἀέρα, 1 Kor 14:9 puhutte silloin tuuleen.)
2 Tess 2: 1-10
Ensimmäisen jakeen mukaan Paavali puhuu Jeesuksen tulemuksesta ja uskovien kokoontumisesta Hänen luokseen. Tapahtumajärjestys on selkeä:
1.
Joku pidättää antikristuksen ilmestymistä. Jakeet 5-8.
Seurakunta?
2.
Antikristus ilmestyy ja korottaa itsensä Jumalaksi. Jakeet 8
ja 4.
3.
Herran päivä tulee. Jae 3.
(Herran päivä tulee yllättäen kuin varas kosmisten ilmiöiden
saattelemana, 2 Piet. 3:10.)
Kaksivaiheista Jeesuksen tulemusta ei mainita.
1 Korinttilaiskirje 15:
Viimeinen pasuuna soi Kuolleet nousevat ylös. Me muutumme.
Jakeen 7 mukaan Jumala antaa levon niille, joita ahdistetaan, kun Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulen liekissä. Jumalan seurassa on tuhansia pyhiä enkeleitä viimeisellä tuomiolla. Dan. 7:10. Ks. myös Juuda 14.
Silloin Kristus kirkastuu ja on ihmeteltävä kaikissa pyhissänsä ja Jumalattomia kohtaa iankaikkinen kadotus, jae 9, 10.
Järjestys: Uskovat ahdistuksessa, Jeesus ilmestyy enkelien kanssa tulen liekissä, Kristuksen kirkkaus näkyy hänen pyhissään.
Ilm 14:6 evankeliumi julistetaan
kaikille kansoille
14:7 tuomion hetki on tullut
14:8 Babylon on kukistunut
14:9 Varoitus pedosta ja sen
merkistä
14:12 Uskovaisten kärsivällisyys
14:13 Marttyyrit mainitaan
14:14 Ihmisen poika valkoisella
pilvellä sirppi kädessään
14:15 Enkeli huutaa suurella äänellä
14:16 Ihmisen poika heittää
sirppinsä maan päälle ja maa tuli leikatuksi (enkelit?)
14:17-20 Toinen enkeli leikkaa sadon
Jumalan vihan kuurnaan.
Daniel
Daniel 12.
1. Ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut.
2. Siihen aikaan pelastetaan ”sinun kansasi, kaikki, jotka
kirjaan kirjoitetut ovat.
3. Ylösnousemus: toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja
kauhistukseen.
Raamattu varoittaa uskomasta kristuksiin, jotka ilmestyvät salassa: Luuk. 17:24; Mark.13:21; Matt. 24:26,27. Katso myös 2 Tess.2:3
Muita Raamatun ilmoituksia Jeesuksen
näkyvästä paluusta?
-
Jeesus otettiin pilvessä
ylös. Opetuslapset näkivät. Näkemistä tarkoittava sana on mainittu jakeissa
1:9-11 kaikkiaan 5 kertaa.
Edellä mainittujen Raamatun
kirjoittajien mukaan uskovat ovat vaivan ajassa.
Tutki myös seuraavia kohtia:
Pyhät ahdistuksen ajassa: Dan 12:1 ja 7:21
Valittujen tähden ahdistuksen aikaa
lyhennetään. Mat. 24:22 ja Mark.13:20.
Ahdistus voi merkitä Jumalan
tuomiota (vihaa) ahdistajille 2. Tess. 1:5-7;
Raamatussa viha tarkoittaa usein
armon vastakohtaa. Jumalan vihan alle joutuminen merkitsee pelastuksesta
osattomaksi jäämistä, Joh. 3:36; 1 Tess. 5:9
Uskovat pelastetaan Jumalan vihasta.
1. Tess. 1:10; vrt. Room. 8:1.
Filadelfian seurakunta luvattiin
pelastaa koetuksen hetkestä, ei välttämättä ennen sitä, Ilm. 3:10.
Jumalan viha, orges, koskee pelastuksesta osattomia.
Uskovat joutuvat kokemaan
ahdistusta, θλιψις, thlipsis, Joh 16:33, ei Jumalan vihaa, Joh. 3:36
Jeesus tulee enkeliensä kanssa
taivaasta.
Viimeisellä tuomiolla Jumala näyttäytyy ”miljoonan” enkelin kanssa!
2 Tess 1:7 ja antaa teille, joita
ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy
taivaasta voimansa enkelien kanssa
Dan. 7:10 Tulivirta vuoti, se
kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa
kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat
avattiin.
Juuda 1:14,15. Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on
ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä
tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän
jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja
kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".
Matt. 16:27 Sillä Ihmisen Poika
on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin
hänen tekojensa mukaan.
24:31 Ja hän lähettää enkelinsä
suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta,
taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
Ilm. 5:11. Miljoona enkeliä
valtaistuimen ja vanhinten ympärillä.
Huomaa myös
1.Korinttolaiskirje:
6:2 Vai ettekö tiedä, että pyhät
tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö
kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita?
6:3 Ettekö tiedä, että me tulemme
tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?
Ilm 14:9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
14:10 niin hänkin on juova Jumalan
vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja
häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja
Karitsan edessä.
19:14. valkoisiin puetut taivaan
sotajoukot mainitaan.
Imestyskirjan rakenteesta
13 Antikristus ja peto
14 Sata neljäkymmentäneljä tuhatta mainitaan. Evankeliumin julistus kaikille kansoille. Peto ja pyhien kärsivällisyys. Uskovien kokoaminen ja muiden kokoaminen Jumalan vihan kuurnaan.
15 ja 16 Jumalan vihan maljat
17 Portto ja kymmensarvinen peto
18 Haureellisen Babylonin tuomio.
Jumalan kansaa kehotetaan lähtemään ulos Babylonista.
19 Portto tuomittuna. Kansan paljous
ylistämässä Jumalaa. Karitsan häät ovat tulleet. Kuninkaat ja sotapäälliköt
kärsivät tappion. Peto ja väärä profeetta heitetään ikuiseen tuleen.
20 Saatanan sitominen tuhanneksi
vuodeksi. Ensimmäinen ylösnousemus (mm. marttyyrit). Googin sota ja viimeinen
tuomio.
TUHATVUOTINEN VALTAKUNTA, KAKSI
PÄÄLINJAA
1. Kirjaimellista tuhatvuotista valtakuntaa ei tule.
Tuhatvuotinen valtakunta alkoi, kun Kristus sitoi uhrikuolemallaan saatanan.
Sley. Luterilaisen tulkinnan mukaan mitään tällaista aikaa ei tule,
vaan se on menossa nyt: Kristus hallitsee omiensa kanssa taivaasta käsin.
Saatana on sidottu eikä kykene murskaamaan seurakuntaa. Lopun aikana hänet
päästetään irti.
1. Perinteinen ”helluntailainen” näkemys (premillenialismi, darbylaisuus*, dispensationalismi)
Tämä, laajalti vapaiden suuntien
omaksuma näkemys, perustuu John Nelson Darbyn 1800-luvun puolivälin tienoilla esiin
tuomiin ajatuksiin. Hänen kerrotaan kuulleen muutamien nuorten näkemistä
lopunaikoja koskevista profetioista, ja niiden innoittamana Darby yhdisteli
raamatuntutkijoiden eskatologisia näkemyksiä yhdeksi kokonaisuudeksi.
Darbylaisuus sai tuulta siipiensä alle erityisesti Scofieldin 1909 julkaiseman selitysraamatun ansiosta. Darbya ja Scofieldiä pidetään myös dispensationalismiksi kutsutun opin luojina. Sen pääpiirteisiin kuuluu Jumalan ihmisiin kohdistuvan toiminnan jakaminen armotalouskausiin: viattomuuden (Jumala), omantunnon (Aadam), lupauksen (Aabraham), lain (Mooses), armon (Jeesus), vihan (antikristus) ja valtakunnan (Kristus) ajat.
Armotalouskauden uskotaan päättyvän morsiusseurakunnan salaiseen tempaukseen ennen vihan aikaa.
2. Ei kirjaimellista tuhatvuotista valtakuntaa/(amillenialismi)
Tuhatvuotinen valtakunta alkoi ristiltä ja jatkuu Jeesuksen toiseen tulemiseen. Katolinen, ortodoksinen sekä useat protestantit luterilaisten lisäksi uskovat tähän näkemykseen.
Kirkkoisä Augustinus: Seurakunta =
Jumalan valtakunta maanpäällä. Israel ja seurakunta muodostavat yhdessä Jumalan
kansan.
Warfield: Profetia tuhatvuotisesta
valtakunnasta täyttyy parhaillaan taivaassa.
Ilmaus tuhat vuotta tarkoittaa pitkää aikaa, ei kirjaimellista tuhatta vuotta. Perustelu: Luku tuhat on heprealainen sanonta, joka tarkoittaa suurta lukua. 2. Piet. 3:8; 1. Aik. 16:14-18; 5. Moos. 7:7-10.
Lopulta Jeesus saapuu ja alkaa iäisyys.
3. Jumalan valtakunta kasvaa evankeliumin
Julistuksen kautta (Postmillenialismi )
Jumalan valtakunta kasvaa ja etenee.
Kristityt muuttavat vähitellen maalliset valtakunnat Jumalan valtakunniksi.
Tuhatvuotinen valtakunta päättyy Jeesuksen tulemukseen. Silloin kuolleet nousevat ja alkaa viimeinen tuomio ja iäisyys.
Israel ja seurakunta ovat yksi Jumalan kansa.
(Tuhatvuotinen valtakunta jo alkanut (historiallinen preterismi)
Ilmestyskirjan profetiat kokonaan jo täyttyneet vuoteen 70 eKr. Ei tempausta, ei vaivanaikaa, ei Harmagedonia, ei kirjaimellista tuhatvuotista valtakuntaa. Jeesuksen tulemus on hengellinen, ei fyysinen. Ei kuolleitten ylösnousemusta.) )
Ei kommentteja:
Uudet kommentit eivät ole sallittuja.