Nouseeko oppi Raamatusta?

Mitä tarkoitan Raamatusta nousevalla opilla? Kun luet Raamattua kannesta kanteen, tulet vakuuttuneeksi tietyistä asioista. Esimerkiksi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumalallisuus. Kukin persoona näyttäytyy Raamatun lehdillä Jumalana, ei kuitenkaan eri Jumalana vaan yhtenä ja samana Jumala. Raamatun lukija näkee kolme, selkeästi toisistaan erottuvaa Jumalallista persoonaa ja kuitenkin vain yhden Jumalan. Jokainen yllä oleva totuus tulee kiistatta esille useista raamatunkohdista.

Entä oppi pelastuksesta Jeesuksen veren kautta? Sekin nousee esille useista raamatunkohdista. Raamatun lukija vakuuttuu myös siitä, ettei Vanhan testamentin aikoinakaan ollut loppujen lopuksi tarjolla muuta kuin Jumalan valmistama pelastus, eläin uhrit olivat vain varjo tulevasta. Myös opit uskovien kasteesta, yhteydestä ja ehtoollisesta sekä seurakunnasta, tämän merkityksestä ja tehtävästä, nousevat jokainen selkeästi Raamatun teksteistä.

Entä oppi Jeesuksen julkisesta tulemuksesta? Jumalan lupaukset Jeesuksen takaisin tulosta ponnahtavat esille tuon tuostakin lopunaikoja käsitteleviä tekstejä luettaessa ja jopa eräissä muissakin yhteyksissä, lyhyempinä lausahduksina. 

Sen sijaan oppi salaisesta ennen vaivanaikaa tapahtuvasta erillisestä morsiusseurakunnan ylöstempauksesta ei nouse esille mistään raamatunkohdasta. Raamatusta ei siis ole tähän päivään mennessä löydetty yhtään kohtaa, mikä selvästi ilmoittaisi edes yhden edellä mainituista väitteistä. 

Jos kuitenkin tutkii Raamattua sillä ennakkokäsityksellä, että Jeesus ennen julkista tulemustaan tulisi salaa, voidaan esimerkkisi väittää, että "käskyn huuto, ylienkelin ääni ja Jumalan pasuuna" eivät tarkoita kaikille kuuluvaa ääntä. Näin onkin väitettävä, jos haluaa pitää kiinni mainitusta ennakkoasenteesta. Kyseinen 1. Tessalonikalaiskirjeen kohta ei kuitenkaan näin ilmoita (4:16). Se, että Jeesus tulee kuin varas, voidaan myös panna tukemaan salaista tulemusta, vaikka ainoa merkitys, jonka varas-tekstit antavat, on Jeesuksen tulemuksen yllätyksellisyys.

Väite Jeesuksen tulemisesta ennen 7 tai 3,5 vuoden vihanaikaa on sekin hataralla pohjalla. Raamatun mukaan ihminen vapautuu Jumalan vihasta uskomalla Jeesukseen. (Joh. 3:36). Jumalan valtakuntaan tie kulkee kuitenkin monen ahdistuksen kautta. (Apt. 14:22). Uskova ei siis voi jäädä Jumalan vihan alle, mutta ilman ahdistuksia ja marttyyriuksia emme seurakuntana tule säästymään.

Raamatusta ei siis ole kyetty löytämään yhtään kohtaa, josta nousisi käsitys Jeesuksen salaisesta tulemuksesta ja/tai että se tapahtuisi ennen vaivanaikaa, ei myöskään yhtään tekstijaksoa, jossa Jeesuksen takaisin tulo olisi kaksiosainen.

Jokaisen raamatunlukijan tulee tarkoin harkita, pitääkö kiinni omista ennakkoasenteistaan, vai luottaako Raamatusta selvästi nousevaan ilmoitukseen. Erehtyminen lopunaikoja koskevien tekstien tulkinnasta ei ole pelastuskysymys, mutta omien ennakkokäsitysten asettaminen Raamatun sanoman yläpuolelle voi olla kohtalokasta myös pelastussanoman ymmärtämisen kannalta.


PS. Edellä viitattuihin Raamattuun perustumattomiin väitteisiin voisi vielä lisätä opin, jonka mukaan Jeesus tulee ylöstempaamisen jälkeen seurakunnan kanssa maan päälle. Tästä olen kirjoittanut toisaalla tällä sivultolla. Myös ylöspäin suuntaava, tuuliin ja pilviin tempaamiskäsitys kuuluu omaperäisten tulkintojen sarjaan, josta olen antanut näkemykseni toisaalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti