Tempausopin suurimmat ongelmat

Sivua päivitetään...

Niin sanottu darbylainen tempausoppi nojaa seuraaviin peruspylväisiin: ei yhtenäistä hermeneutiikkaa; kaikki lopunajan tapahtumat on kyettävä selittämään; Raamatun selittäminen Raamatun jakeilla; emme voi joutua vihaan; Israelin erityisasema myös pelastukseen nähden.

Ei yhtenäistä hermeneutiikkaa. Raamatun kohtia selitetään tekemättä selvää eroa kuvaannollisten ja kirjaimellisten tekstien välillä. Kuvaannollisten tekstien kohdalla ei tyydytä tekstikokonaisuuden osoittamiin rajoihin. Esimerkiksi varas-vertaus tulkitaan merkitsevän muutakin kuin yllätyksellisyyttä. Varkaan ominaisuuksista valitaan omavaltaisesti salaisuus, ja näin tuetaan väitettä, jonka mukaan Jeesus tulee salaa. Tällaisella hermeneutiikalla voisi tukea myös oppia, jonka mukaan Jeesus tempaisi tuuliin ja pilviin myös hänelle kuulumattomia, pelastumattomia ihmisiä.

"Darbylainen hermeneutiikka" uskaltaa avoimesti tulkita tekstejä sanomaan, mitä se ei ilmeisestikään sano. Kun 1. Tess. 4:16 kolminkertaisesti ilmoittaa, että Jeesus tulee kuuluvalla tavalla, väitetään, että äänen kuulevat vain valvovat kristityt. Näin on väitettävä, koska ennakko-oletuksena on salainen tulemus.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti