Kaksiosaista Jeesuksen tulemusta on perusteltu myös Jeesuksen sanoilla, että "Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa". (Joh. 16:12).
Raamatun evankeliumeita luettaessa huomaamme, että Jeesus ei missään yhteydessä tuo julki, että hänen tulemuksensa maailman lopulla tapahtuisi kahdessa vaiheessa. Esimerkiksi Matteuksen evankeliumin luku 24 ilmoittaa Jeesuksen paluun, joka tapahtuu julkisesti ja yhtä arvaamattomaan aikaan kuin varkaan tuleminen yöllä. Kasiosaisen ylöstempausopin kannattajat tosin selittävät taidokkaasti, että Jeesuksen "varkaana tuleminen" viittaa Jeesuksen salaiseen tulemukseen, jolloin hän tempaisi uskovat tuuliin ja pilviin. Matteus on kuitenkin eri mieltä: Hän puhuu ensiksi siitä, että Jeesus tulee julkisesti ja ihmiset parkuvat hänet nähdessään. Tällöin valitut kootaan eri ilman suunnilta. Kertomus jatkuu sanoilla "siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan", ainoastaan Isä. Tähän Matteus liittää opetuksen varkaasta alkaen sanalla "silloin".
Matt. 24:40-44. Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee. Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan. Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
Evankeliumit ilmoittavat Jeesuksen tulemuksen yksiosaisena, näkyvänä, kuuluvana ja ajankohtaan nähden yllättävänä. Siihen liittyy myös uskovien kokoaminen kaikista ilmansuunnista kohtaamaan Jeesus pilvissä (mahdollisesti pilvien verhoamana, 1 Tess. 4:17). Ennen vaivan aikaa tapahtuvaan, salaiseen tempaukseen uskovat selittävät, että Jeesus ei opettanut "salaisesta" vaiheesta, siksi, että opetuslapset eivät voineet "sitä kantaa" (Joh 16:12). Niinpä väitetetään, että ennen vaivanaikaa tapahtuva salainen ylöstempaus ilmoitettiin vasta Paavalille. Perusteluiksi salaiselle tempausopille on tavallisimmin esitetty kohtia 1. Tess. 4:16,17, Joh. 14:3 ja 1. Kor. 15:52.
Missään näissä kohdissa ei kuitenkaan täsmennetä, että Jeesuksen tulemus olisi salainen, eikä sitä, että se tapahtuisi ennen suurta ahdistusta, tai että tulemus olisi kaksiosainen. Huomattakoon myös, että tuuliin ja pilviin tempaamista ei mainita missään muussakaan Jeesuksen tulemusta käsittelevässä raamatunkohdassa. Sitä on tosin yritetty puolustella kreikankielisen 1. Tessalonikalaiskirjeen harpadsoo-sanalla. Se tarkoittaa kuitenkin ainoastaan äkillistä sieppaamista jättäen suunnan mainitsematta. Kyseinen raamatunkohta ei ilmoita suuntaa, vaan sanoo tempaamisen tapahtuvan "pilvissä" (en nefalais). Sieppauksen tarkoitukseksi ilmoitetaan Herran kohtaaminen "eis aera", ehkäpä siellä, missä "ilmavallan hallitsijatekee vielä nyt työtään tottelemattomuuden lapsissa". (Ks. Ef. 2:2.). On hyvä muistaa, että tuolloin nykyiset fysiikan käsitteet ylös- ja alas- suunnista tai vaikkapa eri ilmakerroksista ja ruumiimme olotiloista eivät tuolloin ole kaikilta osin kirjaimellisesti voimassa. (Ks. esim. 1. Kor. 15:52.
Jos oppi kaksiosaisesta tempauksesta ilmoitettiin vasta Paavalille, miksi Paavali jättää kaksiosoisuuden mainitsematta. Kaksiosaisuutta ei ole kyetty osoittamaan yhdestäkään raamatunkohdasta nousevaksi, sitä on toki yritetty puolustella useallakin kohdalla. Puolusteluissa on yleensä ennemminkin kyse oman ennakkokäsityksen tukemisyrityksistä kuin raamatuntulkinnasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti