Ylöstepausopin kannattajat iskevät vastustajiaan usein myös korvausteologia-leimalla. He ovat luoneet dispensationalismiin perustuvan näkemyksen Israelin asemasta, joka on osaltaan vaikuttanut ylöstempausopin muodostamiseen.
Korvausteologia on haluttu nähdä oppina, jonka mukaan seurakunta korvaa Israelin, tämän hyljättyä Jumalan suunniteman kohdallaan. Korvausteologiakäsitteen alle liitetään usein potentiaalisuus vihamielisyyteen koko Israelin valtiota ja juutalaisia kohtaan. Näin on löydetty yksi "luotettava" perustelu salaiselle, ennen vaivanaikaa tapahtuvalle ylöstempausopille.
Totta on, että Israelin ja juutalaisten vihaajia voi löytää myös kristittyjen piiristä. Ylöstempausopin hylkääminen ei kuitenkaan edellytä korvausteologiaa. Raamatun ilmoittama Israelin ja juutalaisten erityisasema ei mitenkään häiritse käsitystä, jonka mukaan Jeesus tulee kokoamaan seurakuntansa näkyvällä ja kuuluvalla tavalla "suuren ahdistuksen jälkeen".
Ylöstempausopin puolustajat antavat Jeesuksen tulemuksessa esiintyvälle valitut-sanalle oman määritelmänsä: valitut ovat juutalaisia. Raamatuntutkija, joka ei tätä näe samalla tavalla, on vaarassa saada korvaustelogin tai jopa Israelin vihaajan leiman. Mainittu valitut-sanan määritelmä on ylöstempausopin tukemiseksi välttämätön, koska sillä saadaan kolmen evankeliumin ilmoittama tapahtumajärjestys kumottua lisäämällä siihen "morsiusseurakunnan tempaaminen tuuliin ja pilviin ennen vaivanaikaa".
Ylöstempausopin edelyttämä Israel-käsitys jättää huomiotta Paavalin käsityksen Hoosean ilmoituksesta, joka koskee juutalaisista ja pakanoista koostuvaa "kansaa, joka ei ennen ollut kansa". Hoosea 1:9...; Room. 9:24,25. Huomiotta jää myös efesolaiskirjeen toisen luvun sanoma seurakunnasta Israelin kansalaisoikeuksien omistajana ja sanoma yhdestä Jumalan kansasta. Paavali uskoo Israelin erikoisasemaan ja samalla pakanoiden asemaan Jumalan kansan täysivaltaisena osana. (Ks. Room. 9:6; Ef. 2:12; 1.Piet. 1:10). Apostolien teoissa Pietari tunnistaa pakanauskovat kansaksi, joka on otettu Jumalan nimelle, Apt. 15:14.
Lopuksi. Ajatus tuuliin ja pilviin tempaamisesta ei nouse mistään Jeesuksen tulemusta käsittelevästä raamatunjaksosta. Ei myöskään ennen "vihan aikaa" tapahtuva pois tempaaminen, eikä salainen ylöstempaaminen. Jäljelle jää näkyvä, yksiosainen Jeesuksen tulemus, johon liittyy uskovien kokoaminen ja Jeesuksen kohtaaminen, sekä myös välitön viimeinen tuomio ja jako "vuohiin ja lampaisiin". Silloin ei ihmisiä jaotella rodun mukaan juutalaisiin ja pakanoihin. Ratkaisevana tekijänä on valinta Jeesuksen sovintoveren perusteella, olinpa sitten juutalainen tai pakana (Ks. Ef. 1:4,5).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti