Kaksiosaisen ja yksiosaisen tulemuksen vertailua

 

Yksiosainen Jeesuksen tulemus. Kaikki lopunaikoja käsittelevät Uuden Testamentin jaksot (Matt., Luuk. Mark., Piet. ja Paavalin kirjeet ...) tuovat selvin sanoin esille Jeesuksen näkyvän tulemuksen, joka tapahtuu ahdistuksen ajan jälkeen. Näkyvään tulemukseen liittyy pasuunan ääntä ja luonnonmullistuksia. Silloin ei-uskovat ihmiset parkuvat, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan alas pilvien päällä. Tuolloin enkelit kokoavat uskovaiset kaikista ilman suunnista Herraa vastaan alempaan ilmakerrokseen (eis aera, in the air, in the lower atmosphere). Viimeinen tuomio alkaa. Vanhurskaat pääsevät iankaikkiseen iloon ja Jeesuksen hyljänneet tuomitaan iankaikkiseen kadotukseen.

 

Kaksiosainen Jeesuksen tulemus. Tämän näkemyksen edustajat uskovat löytäneensä Raamatusta useita kohtia, jotka väitetysti tukevat Jeesuksen salaista tulemusta ennen vihan aikaa. Oppi ei kuitenkaan perustu Raamattuun: mikään lopun aikoja käsittelevä raamatunjakso ei selvin sanoin puhu ennen vaivan aikaa tapahtuvasta ylöstempaamisesta tuuliin ja pilviin. Opin nosti esille John Nelson Darby tiettyjen ilmestysten/profetioiden innoitamana vasta 1800-luvun puolivälissä. Se sai laajan suosion Scofieldin vuonna 1909 ilmestyneen selitysraamatun siivittämänä.

 

Viimeaikaisissa keskusteluissa oppia on yritetty puolustaa myös muutamilla ennen Darbyn opetusta julkaistuilla kirjoituksilla. Eräs näistä on Pseudo-Efraim -niminen kirjoitelma, joka alkupuolella yhdessä virkkeessä näyttää tukevan tempausta ennen ahdistuksen aikaa. Kirjoitelman jatko kuitenkin puhuu uskovista ahdistuksen ajassa.

Oli miten oli, Jeesuksen tulemuksen jakaminen kahteen osaan, salaiseen ja näkyvään, ennen vihanaikaa ja sen jälkeen, vaatii induktiivisen raamatuntulkintaperiaatteen hylkäämistä. Induktiivinen tulkintaperiaate ohjaa lukijaa tarkoin tyytymään siihen mitä mikin Raamatun teksti ilmoittaa, omille oletuksille ei tule antaa arvovaltaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti