Alustus Lopun ajoista: Lievestuoreen Helluntai-srk 2. 2024

 LOPUN AJAT ( Alustus keskustelulle, Esko Hintikka) 

Tulkintoihin voivat vaikuttaa haitallisesti seuraavat seikat: Huonosti sovellettu hermeneutiikka tai sen puuttuminen kokonaan, pitäytyminen totuttuihin tulkintoihin, haluttomuus kuunnella muita näkemyksiä, itsekkyys, hengellinen ylpeys, ennakkokäsitykset, tulkitsijan suhde Raamatun muihin oppeihin, meneillään olevat yleismaailmalliset kriisit, halu paeta uhkia, suhtautuminen marttyyriuteen, tietämättömyys, tekstien merkityksen väärä korostus tai tulkinta, sanojen merkityksen väärin ymmärtäminen, esiin tuotujen tulkintojen väärin ymmärtämien.

 

Raamatun holtiton käyttäminen voi johtaa jopa harhaoppien tukemiseen. Raamatun tutkijan tehtävänä on löytää alkuperäisen kirjoittajan tarkoittama sanoma, joka nousee selkeästi esille Raamatun teksteistä. Raamatusta nousevia oppeja ovat esimerkiksi oppi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen jumaluudesta ja Jeesuksen kahdesta luonnosta sekä oppi pelastuksesta yksin uskon kautta Jeesukseen. Myös lopun ajan profetioita tutkisteltaessa on varottava etsimästä tukea omille käsityksillemme. Oikea tapa on antaa Raamatun itsensä puhua ja oikaista mahdollisia päähän pinttymiämme.

Israel ja seurakunta. Mikä osuus seurakunnalla on Israelille annettuihin lupauksiin? Tämä kysymys on ollut merkittävässä osassa lopunaikojen selitysmallien muotoutumisessa.  Vapaissa suunnissa on perinteisesti pitäydytty John Nelson Darbyn v. 1830muotoilemaan oppiin Jeesuksen kaksiosaisesta tulemuksesta. Ensimmäinen tulemus on opin mukaan salainen ja koskee ”morsiusseurakuntaa. Julkinen tulemus tapahtuisi vasta seitsemänvuotisen vaivanajan jälkeen. Jaottelua tuetaan Darbyn ja C.I. Scofieldin 1900-luvun alussa esiin tuomalla dispensationalismi-nimisellä opilla, joka katsoo pelastushistorian koostuvan seitsemästä armotalouskaudesta. Sen mukaan Jumala kohtelee ihmisiä eri tavoin eri aikakausina. Israelille tarkoitettujen kansallisten siunausten lisäksi myös hengelliset siunaukset koskevat vain juutalaisia.

 

Teologian ja hermeneutiikan tuntemisen myötä esimerkiksi helluntailaisuuden piirissä on sittemmin nostettu Raamatun lehdiltä selkeämmin esiin nouseva näkemys, jonka mukaan Jeesus tulee maan päälle ahdistuksen ajan jälkeen näkyvällä ja kuuluvalla tavalla.  Enkelit kokoavat uskovat kohtaamaan Jeesus. Tämän käsityksen mukaan oppi salaisesta, ennen vaivanaikaa tapahtuvasta ylöstempauksesta ei nouse esiin Raamatun ilmoituksesta, joskin sitä voidaan tukea tietyillä irrallisilla Raamatun kohdilla.

Mitä Raamattu sanoo seurakunnasta suhteessa Israeliin?

Ef. 2:11,12. Pakanat olivat ennen ”ilman Kristusta” ja ”vailla Israelin kansalaisoikeuta ja vieraat lupauksen liitoille”. (Liitto Israelin kanssa ennen muita kansoja, 2Ms. 19:5,6.)          

Ef. 2:14,15. Jeesus ”teki molemmat yhdeksi”

Gal. 3:7. jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.

1 Piet. 2:6-10. Uskovat pakanat ovat Kristuksessa ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa”.

Room. 11:7.  Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet.

Room. 11:17,24. Pakanat on oksastettu oikeiden oksien rinnalla jaloon öljypuuhun.

Room. 9:6. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,

Room. 9:7. Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,

Hengelliset lupaukset koskevat siis sekä Israelia että pakanoita. Uskoon tulleet juutalaiset ja pakanat muodostavat yhdessä Kristuksen ruumiin, seurakunnan, eli Kristuksen morsiamen. Israel on edelleenkin Jumalan valittu kansa, joka toi evankeliumin kaikelle maailmalle. Room. 3:1-3.


Keitä valitut ovat?

Roomalaiskirje:

11:7 Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,

1.Pietarin kirje:

1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltä tietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.


Mitä Jeesus, Paavali, Pietari, Daniel ja Johannes opettivat lopun ajoista?

Matteus (luku 24)

Matteus 24:ssä Jeesus vastaa opetuslasten kysymykseen, ”Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?” (Jae 3).

Jeesus johdattaa tapahtumiin: Antikristuksia nousee. Sotia. Nälänhätää. Maanjäristyksiä. Vainoja. Vääriä profeettoja. Laittomuus ja rakkaudettomuus. Evankeliumin julistus kaikille kansoille ja sitten tulee loppu.

 Jeesus selittää lopunaikojen viimeistä vaihetta, ahdistuksen aikaa, tarkemmin, jakeet 15-31. 

1.      Antikristuksen ilmestyminen pyhään paikkaan suuren ahdistuksen aikana (jakeet 15-21).

2.      Valekristuksia ilmestyy. (Niitä ei pidä luulla Kristukseksi.)

3.      Suuria luonnon ilmiöitä (ahdistuksen jälkeen, lue jae 29).

4.      Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla ja Poika tulee pilvien päällä suurella kirkkaudella.

5.      Pasuuna soi ja enkelit kokoavat valitut kaikilta ilmansuunnilta, jae 31.

Jeesus kuvaa tulemustaan äkillisenä, niin kuin varkaan tulemisena taloon (42,43). Kaksivaiheisesta tulemuksesta ei ole merkkejä. (Huomaa sanat silloin sekä ja jakeissa 30 ja 31.)


Markus (luku 13)

Tapahtumia ennen ahdistusta, jakeet 4-13: Eksyttäjiä, sotia, vainoja, evankeliumi saarnataan kaikille kansoille.

 13:14 Hävityksen kauhistus

13:21 Vääriä kristuksia ja profeettoja nousee eksyttääkseen valitut

13:24 Ahdistus ollut juuri
13:25 Luonnon mullistuksia.
13:26 Ihmisen Poika tulee pilvissä
13:27 Valitut kootaan

Huomioi sana ”silloin”, joka ilmaisee tapahtumajärjestyksen!

 Ahdistuksen päivät lyhennetään valittujen tähden, Mar. 13:20. 


Pietari

2 Piet. 3: 9-13 näkee tapahtumat seuraavassa järjestyksessä:

1.      Jumala on pitkämielinen (voi odottaa tuhansia vuosia) ettei kukaan hukkuisi (jae9). Evankeliumin julistus jatkuu. Vrt. Matt. 24:14.

2.      Herran päivä tulee niin kuin varas, ja silloin maa ja kaikki mitä siihen on tehty palavat.

3.      Uusi maa ja taivas, jota olemme odottaneet (jae 13)

Pietari ei mainitse sanallakaan erillisestä eikä salaisesta ylöstempauksesta. Herran päivä tulee yllättäen kuin varas. (On väitetty virheellisesti, että yllätyksellisyys kuuluu vain oletettuun erilliseen ja salaiseen ylöstempaukseen.)


Paavali.

Paavali antaa selkeän tapahtumajärjestyksen jakeissa 1. Tess. 4:16,17 ja luvussa 2.Tess. 2.

 1. Tess. 4:16,17

1.      1. Herra tulee alas käskynhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa. 

2.     2.Kuolleet nousevat ylös.

3.     3.  Elossa olevat temmataan

4.   4. Iäisyys alkaa


      Jeesus tulee siis alas ja uskovat temmataan  tapaamaan Herra (Vrt. Matt.24:31)

Missä tapaaminen tapahtuu? Eli, mihin uskovat temmataan? Kreikankielinen teksti vastaa εἰς ἀέρα. (Wuest: in the lower atmosphere, alemmassa ilmakerroksessa). Muinaisen kreikkalaisen käsityksen mukaan aer on alempi, epäpuhdas ilmakerros, pahojen henkin temmellyspaikka. Niinpä saatanaa kutsutaan ilmavallan hallitsijaksi. Ef.2:2. *

Vaihtoehtoinen käännös: poimitaan/siepataan nopeasti alailmaan pilvien verhoamana kohtaamaan Herra.

4.      Iäisyys alkaa. . (”Saamme aina olla Herran kanssa).

Tämäkään raamatunkohta ei mainitse erillistä eikä salaista uskovien ylös tempausta ennen Jeesuksen tulemusta maanpäälle.

* Vrt. Ilm 16:17, jossa seitsemäs enkeli vuodatti maljansa ilmaan (epi ton aera). Apt. 22:23:ssa heitetään tomua ilmaan, eis ton aera.(1 Kor 9:26εἰς ἀέρα λαλεῖν, puhua niin kuin ilmaan hosuen.

εἰς ἀέρα, 1 Kor 14:9 puhutte silloin tuuleen.)


2 Tess 2: 1-10

Ensimmäisen jakeen mukaan Paavali puhuu Jeesuksen tulemuksesta ja uskovien kokoontumisesta Hänen luokseen. Tapahtumajärjestys on selkeä:

1.       Joku pidättää antikristuksen ilmestymistä. Jakeet 5-8. Seurakunta?

2.       Antikristus ilmestyy ja korottaa itsensä Jumalaksi. Jakeet 8 ja 4.

3.       Herran päivä tulee. Jae 3.

(Herran päivä tulee yllättäen kuin varas kosmisten ilmiöiden saattelemana, 2 Piet. 3:10.)

Kaksivaiheista Jeesuksen tulemusta ei mainita.


1 Korinttilaiskirje 15:

Viimeinen pasuuna soi                                                                                                                                   Kuolleet nousevat ylös.                                                                                                                                                                                                                    Me muutumme.

 

 2. Tess. 1: 5-10

Jakeen 7 mukaan Jumala antaa levon niille, joita ahdistetaan, kun Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulen liekissä. Jumalan seurassa on tuhansia pyhiä enkeleitä viimeisellä tuomiolla. Dan. 7:10. Ks. myös Juuda 14.

Silloin Kristus kirkastuu ja on ihmeteltävä kaikissa pyhissänsä ja Jumalattomia kohtaa iankaikkinen kadotus, jae 9, 10.

Järjestys: Uskovat ahdistuksessa, Jeesus ilmestyy enkelien kanssa tulen liekissä, Kristuksen kirkkaus näkyy hänen pyhissään.

                          

 Johannes

Ilm 14:6 evankeliumi julistetaan kaikille kansoille

14:7 tuomion hetki on tullut

14:8 Babylon on kukistunut

14:9 Varoitus pedosta ja sen merkistä

14:12 Uskovaisten kärsivällisyys

14:13 Marttyyrit mainitaan

14:14 Ihmisen poika valkoisella pilvellä sirppi kädessään

14:15 Enkeli huutaa suurella äänellä

14:16 Ihmisen poika heittää sirppinsä maan päälle ja maa tuli leikatuksi (enkelit?)

14:17-20 Toinen enkeli leikkaa sadon Jumalan vihan kuurnaan.

 

Daniel

Daniel 12.

1.      Ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut.

2.      Siihen aikaan pelastetaan ”sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.

3.      Ylösnousemus: toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja kauhistukseen.

 ”Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää,” senjälkeen kun ”hävityksen kauhistus” on asetettu. 12:12.

 Danielkaan ei mainitse kaksiosaista Kristuksen tulemusta, eikä salaista ylöstempausta.

Raamattu varoittaa uskomasta kristuksiin, jotka ilmestyvät salassa: Luuk. 17:24; Mark.13:21; Matt. 24:26,27. Katso myös 2 Tess.2:3


Muita Raamatun ilmoituksia Jeesuksen näkyvästä paluusta?

 Apt 1:11 ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."

-          Jeesus otettiin pilvessä ylös. Opetuslapset näkivät. Näkemistä tarkoittava sana on mainittu jakeissa 1:9-11 kaikkiaan 5 kertaa.

 Ilmestyskirja 1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.

 Raamatussa on siis kiistatta lukuisia kohtia, jotka ennustavat Jeesuksen näkyvästä paluusta maanpäälle. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö Jeesus voisi tulla sitä ennen näkymättömällä tavalla. Ongelmana kuitenkin on se, että näkymättömästä paluusta ei ole kyetty löytämään yhtään kiistatonta Raamatun kohtaa.

 

Edellä mainittujen Raamatun kirjoittajien mukaan uskovat ovat vaivan ajassa.

Tutki myös seuraavia kohtia:

Pyhät ahdistuksen ajassa: Dan 12:1 ja 7:21

Valittujen tähden ahdistuksen aikaa lyhennetään. Mat. 24:22 ja Mark.13:20.

Ahdistus voi merkitä Jumalan tuomiota (vihaa) ahdistajille 2. Tess. 1:5-7;

Raamatussa viha tarkoittaa usein armon vastakohtaa. Jumalan vihan alle joutuminen merkitsee pelastuksesta osattomaksi jäämistä, Joh. 3:36; 1 Tess. 5:9

Uskovat pelastetaan Jumalan vihasta. 1. Tess. 1:10; vrt. Room. 8:1.

Filadelfian seurakunta luvattiin pelastaa koetuksen hetkestä, ei välttämättä ennen sitä, Ilm. 3:10.

Jumalan viha, orges, koskee pelastuksesta osattomia.

Uskovat joutuvat kokemaan ahdistusta, θλιψις, thlipsis, Joh 16:33, ei Jumalan vihaa, Joh. 3:36

  

Jeesus tulee enkeliensä kanssa taivaasta.

Viimeisellä tuomiolla Jumala näyttäytyy ”miljoonan” enkelin kanssa!

2 Tess 1:7 ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa

Dan. 7:10 Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.

Juuda 1:14,15.  Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".

Matt. 16:27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.

24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Ilm. 5:11. Miljoona enkeliä valtaistuimen ja vanhinten ympärillä.

 

Huomaa myös

1.Korinttolaiskirje:

6:2 Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita?

6:3 Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?

Ilm 14:9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,

14:10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

19:14. valkoisiin puetut taivaan sotajoukot mainitaan.


Imestyskirjan rakenteesta

 Luvut 13-20

13 Antikristus ja peto

14 Sata neljäkymmentäneljä tuhatta mainitaan. Evankeliumin julistus kaikille kansoille. Peto ja pyhien kärsivällisyys. Uskovien kokoaminen ja muiden kokoaminen Jumalan vihan kuurnaan.

15 ja 16 Jumalan vihan maljat

17 Portto ja kymmensarvinen peto

18 Haureellisen Babylonin tuomio. Jumalan kansaa kehotetaan lähtemään ulos Babylonista.

19 Portto tuomittuna. Kansan paljous ylistämässä Jumalaa. Karitsan häät ovat tulleet. Kuninkaat ja sotapäälliköt kärsivät tappion. Peto ja väärä profeetta heitetään ikuiseen tuleen.

20 Saatanan sitominen tuhanneksi vuodeksi. Ensimmäinen ylösnousemus (mm. marttyyrit). Googin sota ja viimeinen tuomio.

 

 

TUHATVUOTINEN VALTAKUNTA, KAKSI PÄÄLINJAA


1. Kirjaimellista tuhatvuotista valtakuntaa ei tule. Tuhatvuotinen valtakunta alkoi, kun Kristus sitoi uhrikuolemallaan saatanan.

Sley. Luterilaisen tulkinnan mukaan mitään tällaista aikaa ei tule, vaan se on menossa nyt: Kristus hallitsee omiensa kanssa taivaasta käsin. Saatana on sidottu eikä kykene murskaamaan seurakuntaa. Lopun aikana hänet päästetään irti.

 2. Tuhat vuotinen valta kunta tulee kirjaimellisesti. Se alkaa, kun Kristus tulee takaisin maanpäälle.

 

 KOLME PÄÄLINJAA LOPUN AJOISTA

1. Perinteinen ”helluntailainen” näkemys (premillenialismi, darbylaisuus*, dispensationalismi)

Tämä, laajalti vapaiden suuntien omaksuma näkemys, perustuu John Nelson Darbyn 1800-luvun puolivälin tienoilla esiin tuomiin ajatuksiin. Hänen kerrotaan kuulleen muutamien nuorten näkemistä lopunaikoja koskevista profetioista, ja niiden innoittamana Darby yhdisteli raamatuntutkijoiden eskatologisia näkemyksiä yhdeksi kokonaisuudeksi.

Darbylaisuus sai tuulta siipiensä alle erityisesti Scofieldin 1909 julkaiseman selitysraamatun ansiosta. Darbya ja Scofieldiä pidetään myös dispensationalismiksi kutsutun opin luojina. Sen pääpiirteisiin kuuluu Jumalan ihmisiin kohdistuvan toiminnan jakaminen armotalouskausiin: viattomuuden (Jumala), omantunnon (Aadam), lupauksen (Aabraham), lain (Mooses), armon (Jeesus), vihan (antikristus) ja valtakunnan (Kristus) ajat.

Armotalouskauden uskotaan päättyvän morsiusseurakunnan salaiseen tempaukseen ennen vihan aikaa.

 

2. Ei kirjaimellista tuhatvuotista valtakuntaa/(amillenialismi)

Tuhatvuotinen valtakunta alkoi ristiltä ja jatkuu Jeesuksen toiseen tulemiseen.                          Katolinen, ortodoksinen sekä useat protestantit luterilaisten lisäksi uskovat tähän näkemykseen.

Kirkkoisä Augustinus: Seurakunta = Jumalan valtakunta maanpäällä. Israel ja seurakunta muodostavat yhdessä Jumalan kansan.

Warfield: Profetia tuhatvuotisesta valtakunnasta täyttyy parhaillaan taivaassa.

Ilmaus tuhat vuotta tarkoittaa pitkää aikaa, ei kirjaimellista tuhatta vuotta.                                 Perustelu:  Luku tuhat on heprealainen sanonta, joka tarkoittaa suurta lukua. 2. Piet. 3:8; 1. Aik. 16:14-18; 5. Moos. 7:7-10.

Lopulta Jeesus saapuu ja alkaa iäisyys.


3. Jumalan valtakunta kasvaa evankeliumin Julistuksen kautta (Postmillenialismi )

Jumalan valtakunta kasvaa ja etenee. Kristityt muuttavat vähitellen maalliset valtakunnat Jumalan valtakunniksi.

Tuhatvuotinen valtakunta päättyy Jeesuksen tulemukseen. Silloin kuolleet nousevat ja alkaa viimeinen tuomio ja iäisyys.

Israel ja seurakunta ovat yksi Jumalan kansa.


(Tuhatvuotinen valtakunta jo alkanut (historiallinen preterismi)

Ilmestyskirjan profetiat kokonaan jo täyttyneet vuoteen  70 eKr. Ei tempausta, ei vaivanaikaa, ei Harmagedonia, ei kirjaimellista tuhatvuotista valtakuntaa. Jeesuksen tulemus on hengellinen, ei fyysinen. Ei kuolleitten ylösnousemusta.) )

 

Ei kommentteja: