Ylöstempausopin puolusteluja, TV7

 

"RAAMATTU JA IHMISKUNNAN TULEVAISUUS TV7"

Käsittelen tällä sivulla väitteitä, joilla TV7:ssa perustellaan Darbyn esiinnostamaa oppia Jeesuksen salaisesta tulemuksesta ja uskovien ylös tempaamisesta ennen vaivan aikaa.

Jeesus tulee kuin varas. Varas-vertauksen väitetään olevan yksi todiste Jeesuksen salaisesta tulemuksesta. Raamatun tekstien mukaan sillä tarkoitetaan kuitenkin Jeesuksen tulemisen yllätyksellisyyttä. Kielikuvat eivät koskaan kokonaan yhdistä objektia ja kuvaa. Mitä kulloinkin tarkoitetaan, se on selvitettävä tekstistä itsestään.

Mikään Jeesuksen näkyvästä tulemuksesta kertova raamatunkohta ei sisällä ylöstempausta. Tämä väite pitää paikkansa. On kuitenkin todettava, että Jeesuksen tulemukseen liittyvää ylöstempausta ei kiistattomasti löydy mistään muustakaan raamatunkohdasta.

Helluntaikirkko toteaa nettisivullaan, että "käytetyt ylöstempaustekstit ovat yleensä 1. Tess. 4:16–17; Joh. 14:3; 1. Kor. 15:51–52; Näissä yhdessäkään ei mainita salaista ylöstempausta. 

Sana ylöstempaus esiintyy ainoastaan  1 Tess. 4:16,17 :n suomenkielisessä käännöksessä. Jakeiden ydinkohta voidaan kääntää näin:    We shall be snatched away forcibly in (masses of saints having the appearance of) clouds for a welcoming meeting with the Lord in the lower atmosphere.  (Kenneth S. Wuest, NT, An Expanded Translation). Kreikankielisen tekstin mukaan kyse on Jeesuksen kohtaamisesta alemmassa ilmakerroksessa (eis aera), joka muinaisen kreikkalaiseen käsityksen mukaan on pahojen henkien toiminta-aluetta. Efesolaiskirjeessä saatanaa kutsutaan osuvasti ilmavallan hallitsijaksi, arkoon tees eksuusia too aeros. (Oma transliterointini).

1 Tess. 4:16 ilmoittaa selvästi, että Jeesus tulee alas, ei vain kohti maata. Salaisesta tulemuksesta ei voi olla kyse, koska äänen kuulumumista painotetaan kolmin kerroin: "Jumalan pasuunan, käskyhuudon ja ylienkelin äänen kuuluessa."

Tempausopin tueksi vedetty harpazoo-verbi. Ihmiskunnan tulevaisuus-video lupaa esittää "neljä muuta kohtaa, missä käytetään harpazoo-verbiä kuvaamaan ylöstempausta. Tarkastellaanpa näitä "neljää kohtaa":

 2 Kun 2:11. Septuaginta ei käytä sanaa temmata/harpazoo, mikä johtunee siitä, että hepreankielinen teksti kertoo Elian nousseen taivaaseen, siis ylöspäin. Pelkällä harpazoo sanalla tätä ei voisi ilmaista, tarvittaisiin suuntaa ilmaiseva prepositio täsmennykseksi.

Heb. 11:5. Tässä ei käytetä sanaa harpazoo lainkaan, vaan metatiteemi. Enokin ylöstempaamista ei Raamattu todista.

Apt 1:9. Luukas käyttää tässä sanaa epairoo, nostaa ylös, koska tässä yhteydessä on kyse ylös nostamisesta.

Apt 8:39: Sanaa harpazoo käytetetään, mutta väitettyä "ilmojen halki lentämistä" ei mainita. Kyse on pois tempaamista, ylös vai sivulle ei tässä kerrota.

2 Kor 12:2. Sana harpazoo esiintyy. Paavali temmattiin kolmanteen taivaaseen. Lukijalle ei kerrota, missä suunnassa kolmas taivas on. Paavalin mukaan voi olla kyseessä ruumiiton siirtyminen, jolloin ylös/alas -käsitteet eivät päde samalla tavalla kuin fyysisessä maailmassa. (Vrt. tilanne, jossa saamme uuden ruumiin).

Ilm 11:12. ei käytä sanaa harpadsoo, vaan anabainoo (nousta ylös). Taivaan voi ajatella olevan ylhäällä ainakin kuvaannollisesti, korkeammalla meitä.


Ylöstempaukseen ei Raamatun mukaan liity luonnonmullistuksia. Tämä väite on aiheeton, sillä Raamattu ei missään mainitse koko ylöstempausta.

Ehkäpä  ylöstempausopin kannattajat näkevät 2. Piet. 3:10 :n viittaavan ylöstempaukseen, koska siinä sanotaan Herran päivän tulevan kuin varas. Silloin kuitenkin Pietarin mukaan pauhaa ja palaa. 

"Mikä se sellainen ylkä on, joka jättää morsiamensa vaivaan?" Tämä kysymys ei pitäisi nousta kenenkään raamatuntutkijan mieleen. Jo apostolit tiesivät, että "monen ahdistuksen läpi sinun on mentävä Jumalan valtakuntaan." Entä mitä puhuukaan meille kymmenet miljoonat marttyyrit, jotka ovat menettäneet henkensä Ylkänsä vuoksi.

U-lenkki -teoria. TV7:n lopunaikojen tuntija väittää, että jos uskovat on temmattu ylös silloin kun lamapaat pitäisi erottaa vuohista, ei ole lampaita. Jeesuksen näkyvä tulemus ei kuitenkaan edellytä mitään U-lenkkeilyä. Kun Jeesus tulee suuren ahdistuksen jälkeen pyhien enkeliensä kanssa, hän lähettää enkelinsä kokoamaan valitut (lampaat), vuohet jäävät jäljelle. U-lenkki -ajatus kuulostaa darbylaisuuden sivutuotokselta.

Yksiosaiseen tulemukseen uskovat tietävät milloin Jeesus tulee. Syytös on perusteeton. Vaikka Jeesus antaa merkkejä tulemuksestaan, niiden perusteella voidaan todeta vain hänen tulemushetkensä lähestyvän, ei tarkkaa aikaa. Oletetusta antikristuksen ilmestymisestäkään ei voi laskea tarkkaa aikaa. Antikristuksen henki on ollut maailmassa alusta asti ja antikristuksia on ollut useita, Jeesus voi tulla minä hetkenä hyvänsä.

Ylöstempausopin kannattajat väittävät, että tempaus kuuluu vaikeiden asioiden piiriin, "joita te ette voi vielä kantaa". Niinpä salainen ylöstempaustapahtuma  väitetysti ilmoitettiin vasta Paavalille. Tällöin esimerkiksi Luukas puhuisi Jeesuksen näkyvästä paluusta vihanajan jälkeen. Luukas kuitenkin väittää, että "Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista." Luuk.12:40. Luukkaan antaman tiedon mukaan näkyvääkään tulemushetkeä ei voi aavistaa.

LOPUKSIEdellä ylöstempausopin tueksi esitetyt "todisteet"  kertovat ennen vaivankaa tapahtuvan, salaisen, ylöstempausopin olevan heikosti puolusteltavissa Raamatulla. On hyvä myös muistaa, opin puolusteleminen on eri asia kuin osoittaa opin selvästi nousevan Raamatusta eli perustuvan Raamattuun.

Oppi salaisesta, ennen vaivanaikaa tapahtuvata ylöstempauksesta ei perustu Raamattuun, ja sen puolusteleminen vaatii Raamatulle ominaisten hermeneuttisten periaatteiden hylkäämistä, kuten esimerkiksi kuvaannollisen ja kirjaimellisen tekstin erottaminen toisistaan, kuvakielen tulkinta tekstin ilmoittamissa rajoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti