Helluntaikirkon sivuilla todetaan, että tietyt tekstit viittaavat seurakunnan poissaoloon suuresta ahdistuksesta:Tess.1:10; 5:9, Luuk. 21:36; Ilm. 3:10. Tällä perustellaan näkemystä, jonka mukaan uskovat temmataan ylös ennen vaivanaikaa.
Vastaväite:
1.
Tess. 1:10. Aina tehtyämme syntiä tarvitsemme Jeesusta pelastamaan meidät Jumalan
vihasta ja pelastus Jeesuksessa on koko ajan Häneen uskovan turvana. (Vrt. Joh.3:36.) Jeesuksen sovitustyö toimii vielä viimeisellä tuomiollakin. Tämä jae ei sano, että uskovat pelastettaisiin joutumasta vihan aikaan.
1.
Tess. 5:9. Tämän jakeen mukaan viha on Jeesuksen hankkiman pelastuksen vastakohta.
Jokainen, joka avuksi huutaa Jeesusta, pelastuu Jumalan vihan alta. *
Luuk. 21:36 puhuu selvästi pakenemisesta synnin houkutusten uhatessa, jae 34. Syntiä tulee paeta, vaikka lopun aika vielä viipyisikin. Valmiina tulee olla aina.
Ilm. 3:10. Tarkoittaa Filadelfian seurakuntaa.
Ainoastaan se Ilmestyskirjan seitsemästä seurakunnasta on vieläkin olemassa.
Jeesus lupasi pelastaa heidät koetuksen* hetkestä, joka on tuleva koettelemaan koko maanpiiriä. Erityisesti vaivan
aikana uskova tarvitseen tällaista pelastusta. Houkutukset luopumukseen ovat
suuret lopun aikana, kun toimeentulo ja henkikin on uhattuna. Näistä
koetuksista pelastetaan, kun niihiin joudutaan. Jae ei sano, että meidät
pelastetaan joutumasta koetuksiin.
Näyttää siltä, että Paavalikaan ei ollut tietoinen teoriasta, jonka mukaan Jeesus ei ole "sellainen ylkä", joka jättää morsiamensa vihan aikaan".
2.Tim. 3:12. Kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottavaksi. Pidetään siis mielessä, että 2000-vuotinen morsiusseurakunta on alusta asti ollut vainottu jopa teloitustuomioihin asti. Jos haluamme elää jumalisesti, vainot tulevat jatkumaan.
Room 2:5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi (en heemera orgees =vihan päivänä). Uskosta osaton jää lopullisesti Jumalan vihan alle, Jeesukseen uskova on pelastettu Jumalan vihasta nyt ja viimeisellä tuomiolla.
*Joh. 3;36oka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä
*Room. 5:9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta. Tämän jakeen mukaan vihasta pelastuminen on kytköksessä Jeesuksen veren tuomaan vanhurskauteen, sitä ilman meillä ei ole elämää nyt eikä koskaan.
Raamatusta ei ole kyetty tuomaan esille yhtään kohtaa, josta kävisi ilmi, että Jumala on luvannut varjella omansa vihalta, jonka ihmiset tai henkivallat aiheuttavat. Edes kuolemalta varjelemista ei ole luvattu. Jumalan vihan alta puolestaan ihminen on otettu pois Jeesuksen uhrin kautta, ja tämän ihminen kokee Jumalan synnyttämän uskon kautta.
Jumala ei ole määrännyt omiansa vihaan, mutta voi sallia vihan kohdata ihmistä esimerkiksi marttyyrikuoleman muodossa. Näissä tapauksissa ihminen joutuu toisen ihmisen vihan alle. Marttyyrikuolema ei kuitenkaan ole tappio, vaan siinä "vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä... he saavat levätä "kammioissansa". Jes. 57:1,2. Jumalan viha kuitenkin kohtaa lopulta niitä, jotka hylkäävät Jeesuksen tarjoaman pelastuksen, tuohon vihaan ei ole määrätty ketään, vaan ihminen tavallaan valitsee sen itse hylkäämällä Jeesuksen. Joh.3:36; 1 Tess. 5:9.
Teoria, jonka mukaan tulisi aika, jolloin Jumala ottaa koko seurakuntansa pois kokemasta ihmisten ja/tai henkivaltojen aiheuttamaa pahuutta, ei perustu mihinkään raamatunkohtaan. Teoria sopii kylläkin hyvin menestysteologisiin käsityksiin ja on olennainen osa darbylaista eskatologiaa. Seurakunta voi joutua ja onkin joutunut kokemaan jumalattoman maailman kohtaamaa Jumalan vihaa. Ks. Joh. 3:36. Kun ihmiset hylkäävät kuuliaisuuden Jumalan Pojalle, siitä kärsivät uskovatkin.
*koetuksen = kiusauksen, Matt. 6:13 sama sana
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti