Lopun ajoista L:re 3. 24

 

LOPUN AJAT JA RAAMATUN TULKINTA

 

Onko tärkeää tulkita Raamattua oikein myös lopunaikoja selitettäessä?

1. Jos tässä suhteessa ei välitä kuunnella mitä teksti sanoo, miten on muissa Raamatun ilmoituksissa.

Tiit. 1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.

2. Jos puhut asioita, joita et kykene perustelemaan selvällä Raamatun tekstillä, olet aseeton pykiessäsi voittamaan tiettyä ihmisryhmää.

 

Terve oppi on sellainen joka selvästi perustuu useampaan raamatunkohtaan, eikä ole ristiriidassa minkään muun selvästi raamatullisen opin/opetuksen kanssa.

 

Lopun ajoista kaikki vapaiden suuntien ja evankelisten kirkkokuntin uskovat ovat yhtä mieltä siitä, että Raamatun opetuksen mukaan

1.                           Jeesus tulee näkyvällä tavalla ja

2.                          Kokoaa omansa luokseen, jonka jälkeen tulee

3.                          Viimeinen tuomio ja alkaa

4.                         Ikuinen elämä kaikille jotka uskovat Jeesukseen pelastajanaan

Tämä näkemys tulee esille selkeästi erityisesti Uuden Testamentin Jeesuksen toista tulemusta käsittelevistä raamatunjaksoista. Sen näkevät niin Raamattua vähemmän tutkineet kuin syvälliset Raamatuntulkintaan perehtyneet opettajatkin. Tästä ei ole erimielisyyttä. *

Edellä mainittujen kristittyjen välillä vallitsee erimielisyyttä siitä, tapahtuuko ennen Jeesuksen näkyvää tulemusta lisäksi ns. morsiusseurakunnan salainen ylöstempaus. Usein tähän oppiin sisällytetään väite, että salainen ylöstempaus tapahtuisi viimeistään ahdistuksen ajan puolivälissä.

 

Perusteluiksi on yritetty esittää seuraavia kohtia: 1. Tess. 4:16–17; Joh. 14:3; 1. Kor. 15:51–52*

Näistä kohdista ei kuitenkaan löydy mainintaa salaisesta tempauksesta. Niissä ei myöskään viitata ahdistuksen aikaan. Kohdat sopivat ristiriidattomasti Jeesuksen näkyvään tulemukseen, joka tapahtuu ahdistuksen ajan jälkeen. Salaista, ennen vaivanaikaa tapahtuvan,  ylöstempausopin puolusteluksi nostetut Vanhan testamentin kohdat selittyvät esimerkiksi kaikkina aikoina kristittyjen kohtaamalla vihalla. ( Jes. 26 57).

Yksimielisyys vallitsee myös siitä, että Jeesus tulee yllättäen, niin kuin varas yöllä. Vaikka Jeesus itse antaa merkkejä, josta voi päätellä, että Jeesus tulee pian, tarkkaa aikaa ei tiedä edes ”Poika”. Jeesus Ihmisenä jätti itsensäkin tämän tiedon ulkopuolelle. Huomattakoon myös että Uuden testamentin varkaus tekstit osoittavat selvästi, että kyse on Jeesuksen tulemuksen yllätyksellisyydestä, salaisuusajatus rikkoisi vertauskuvien yleistä tulkintaperiaatetta vastaan: Jeesus ei tietenkään kaikilta osiltaan tule niin kuin varas, muutenhan voisi ajatella Jeesuksen olevan luvattomilla asioilla.

Vaikka Jeesus tulee yllättäen monet, Raamattua tunteva uskova voi kuitenkin olla turvallisella mielellä, sillä Jeesuksen tulemus on näkyvä, jopa Jeesuksen hylänneille ihmisille. Uusi testamentti viittaa antikristuksen ilmestymiseen, joita Johanneksen mukaan oli jo hänen aikanaan tapahtunut monta. Jos antikristuksen ilmestyminen jäisi huomaamatta, Jeesuksen tulo on koitekin kuin salama, joka näkyy kaikkialla.

*Ks. Suomen Helluntaikirkko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti