tiistai 16. huhtikuuta 2024

Kolminaisuusoppi/ylöstempausoppi

 Ylöstempausoppia on esimerkiksi TV7:ssa perusteltu vertaamalla sitä kolminaisuusoppiin. Kolminaisuusoppi-sanaa ei ole Raamatussa. Lyhyesti sanottuna kolminaisuusopilla tarkoitetaan, että on jumaluudessa on kolme persoonaa ja jokainen näistä täyttää jumaluuden kriteerit. Kuka tahansa Raamattua lukeva toteaa helposti, että kullakin persoonalla on persoonan ominaisuudet: ajattelu- ja puhekyky, tunne-elämä, kyky toimia jne.. Samoin kukin persoona osoittautuu Raamatun kirjoituksissa selvästi jumalalliseksi, kaikkien tilanteiden yläpuolella olevaksi Rakkaudeksi. Mitä, enemmän Raamattua lukee, sitä enemmän kunkin jumalallinen persoonallisuus tulee esiin. Evankelikaaliset ovat tässä keskenään yhtä mieltä. Kolminaisuusoppi avautuu selkeänä punaisena lankana läpi Raamatun, niin oppineelle kuin oppimattomallekin lukijalle.

Salaiselle, ennen vaivanaikaa tapahtuvalle ylöstempausopille ei ole löydetty raamatullisia perusteluja ollenkaan. Yhdessäkään raamatukohdassa ei selvin sanoin todeta oletetun ylöstempauksen olevan salainen, mutta kuuluvaksi se kyllä todetaan. Uskovien ylöstempauksen ei myöskään missään raamatunkohdassa sanota kaikille lukijoille ymmärrettävästi tapahtuvan ennen vaivanaikaa. Kaikki salaisen, ennen vaivanaikaa taphtuvan, ylöstempauksen tueksi esitetyt Uuden testamentin kohdat selittyvät yksiosaisella, suuren ahdistuksen jälkeen tapahtuvalla Jeesuksen tulolla alas maanpäälle, jolloin kaikki valitut, niin juutalaiset kuin pakanatkin, kootaan kohtaamaan Herransa. Useat ylöstempausopin tueksi nostetut Vanhan testamentin kerotomukset selittyvät Jumalan huolenpidolla uskovia kohdanneiden vainojen keskellä ja iankaikkisen elämän autuudella.

Voimme todeta, että kolminaisuusoppi on selkeästi Raamatusta nouseva, kun taas ylöstempausoppia voidaan ainoastaan tukea eräillä raamatunkohdilla, ja tämäkin edellyttää Raamatulle luontaisten hermeneuttisten ohjeiden hylkäämistä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti