lauantai 26. huhtikuuta 2025

Kolminaisuusoppi puolustuksena tempausopille

Salaisen tempauksen oppia on puolusteltu myös kolminaisuus opilla. "Uskommehan Jumalan kolminaisuuteenkin, vaikka koko sanaa ei löydy Raamatusta".

Ymmärrämme Jumalan kolminaisuudella sitä, että Jumaluudessa on on kolme persoonaa jotka muodostavat yhden Jumaluuden. Ykseys on niin täydellinen, ettei ole kolmea Jumalaa, vaan yksi.

Kolme persoonaaAlla olevien kohtien mukaan on kolme persoonaa: Jeesuksen lähettäjä, Pyhä Henki, joka kastaa Pyhällä Hengellä, ja Jeesus.

Joh.1:32 Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä. 1:33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Yksi Jumala. Jeesuksen sanat kertovat, että on vain yksi Jumala.

 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;" Markus 12:29

Kukin persoona on olemukseltaan ja toiminnaltaan Jumala. Pyhän Hengen Jumaluudesta löydät Raamatun kohdat esimerkiksi verkkosivulta Pyhä Henki. Isän jumaluuden raamatullisuudesta ei ole juurikaan kiistaa. Pojan jumaluudesta löytyy useita Raamatun kohtia, esimerkiksi Heb. 1:8, Joh. 1:1 Tiit. 2:13 ja Joh. 10:30. Jesaja puhuu ainoasta pelastajasta, Herrasta. Uuden Testamentin mukaan Jeesus on ainoa pelastaja, Herra (JWHW), jonka edessä pitää polvien notkistuman. Jes. 45:21,22. Fil. 2:10

Salainen tempausoppi on taitavasti kudottu, monisäikäinen oppi, joka ei nouse mistään Raamatun kohdasta, ei keskiverto raamatunlukijalle, eikä raamatun tulkintaa tuntevalle teologille. Opilla pyritään selittämään lopun aikojen profetiat mahdollisimman kattavasti. Se saa tukensa dispensationalismista, joka johtaa mm. omituiseen, Raamatun vastaiseen käsitykseen Israelin asemasta. Dispensationalismin ja tempausopin tueksi on esitetty useita raamatunkohtia tulkittuna ilman  selkeitä hermeneuttisia periaatteita.  On kolminaisuusoppia halventavaa verrata sen  Raamattuun pohjautuvaa luotettavuutta salaisen tempauksen opin raamatullisuuteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti