tiistai 8. helmikuuta 2022

Onko Jeesuksen tulemus kaksiosainen?

OnkoJeesuksen tulemus kaksiosainen: tulisiko Jeesus ensin salaisesti noutamaan omansa (ylöstempaus), sitten omiensa kanssa ja vasta tällöin kaikille näkyvällä tavalla. Uuden testamentin lukija ei tule tällaiseen johtopäätökseen. Kaksiosaisen tulemuksen kannattajat ovatkin suuren haasteen edessä pyrkiessään opettamaan lopunajoista. Oppia joudutaan tukemaan jatkuvilla olettamuksilla käyttäen apuna jopa toinen toisiltaan opittuja kreikankielen ilmauksia, löytämättä niistäkään mitään todellisia todisteita. Avuksi yritetään nostaa Danielin vuosiviikkoja ja useita kohtia Vanhasta testamentista, joissa ei ollenkaan näytetä puhuttavan lopunajoista. Eenokin on väitetty olevan esikuva ylösotosta käyttäen apuna jopa kreikan sanaa, jota ei alkutekstissä ole.

Kaksiosaista tulemusta voidaan toki tukea monillakin raamatunkohdilla lisäämällä niihin olettamuksia, jotka eivät nouse tekstistä. Profetioiden tulkinnassa niin kuin muutenkin Raamatun tulkinnassa on olennaista, että annamme Raamatun itsensä puhua meille. Jos meillä on valmis ajatus, mitä Raamatun tulisi meille kertoa, saamme toki monet Raamatun kohdat tukemaan näkemyksiämme.

Listaan tähän vielä kerran Uuden Testamentin kohtia, jotka tuovat selkeästi esille Jeesuksen tulemuksen ja uskovien kokoamisen Hänen luoksensa. Jokainen lukija huomaa, että salaisesta ylöstempauksesta ei ole mainintaa näissä kohdissa. Ylöstempausoppia ei ole kyetty löytämään koko Uudesta testamentistä.


Matteuksen evankeliumi

24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
24:28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Väitetystä salaisesta tulemuksesta koko luvussa ei ole mitään mainintaa, vaikka selvästi Jeesuksen tarkoitus on vastata opetuslasten kysymykseen: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?" Luku puhuu paljonkin lopunajan merkeistä, mainitsee väärät kristukset ja profeetat sekä ahdistuksen ajan, mutta salaisesta ylötempauksesta ei ole merkkiäkään.

Markuksen evankeliumi

13:24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
13:25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
13:26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.                                   13:27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen. 

Jälleen kerran. Ahdistuksen jälkeen Jeesus tulee näkyvällä tavalla ja hänen valittunsa kootaan. Ketä koottaisiin, jos valitut on jo koottu?


Luukkaan evankeliumi
21:25 Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat.
21:26 Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.
21:27 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella.
21:28 Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."

Luukkaan mukaan juuri pelon valtaamat ihmiset näkevät Ihmisen Pojan tulevan. Salaisesta tempauksesta Luukas ei sano sanaakaan.

1. Pietarin kirje
3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. 

Jotakin näkyvää ja kuuluvaa on Jeesuksen tulemuksessa Pietarinkin mukaan. Varas-vertaus tässä yhteydessä puhuu kiistatta tulemuksen hetken ennakoimattomuudesta, ei salaisuudesta. Tämä toki useimmiten myönnetäänkin.

1. Korinttolaiskirje
15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
Muuttumisemme on liitetty oletettuun salaiseen ylöstempaukseen. Pasuunan soitto kuitenkin rikkoo salaisuuden. Kysymyksessä on siis paremmin Jeesuksen näkyvä tulemus, salaisesta ei siis tässäkään yhteydessä ole mainintaa.

1 Tessalonikalaiskirje
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Kuuluvuus mainitan kolminkerroin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti