maanantai 18. marraskuuta 2024

MIKSI SALAISEEN TEMPAUKSEEN ON VAIKEA USKOA?

 

Jeesuksen paluu maan päälle on tärkein seuraavaksi odottamamme tapahtuma. Se on tärkeä siksi, että kaikista kansoista koottu seurakunta kohtaa silloin Jeesuksen. Tällöin saamme uuden muodon, niin että voimme nähdä Hänet sellaisena kuin hän on, 1 Joh. 3:2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. 

Salaisen tempausopin mukaan Jeesus tulee kuitenkin aluksi vain pilviin ja uskovat nostetaan silloin "tuuliin ja pilviin" Herraa vastaan. Vasta, kun seitsemän ahdistuksen vuotta on kulunut, Jeesus tulisi näkyvällä tavalla maan päälle aiemmin tempaamiensa uskovien kanssa. Näin tempausoppi väittää.

Miksi Jeesuksen kaksiosaiseen tulemukseen on vaikea uskoa? Eräs syy on siinä, että Jeesus ei missään evankeliumissa selkein sanoin mainitse, että hän tulisi aluksi salaa ja myöhemmin näyttävästi koko maailmalle. Jeesuksen puhuessa tulostaan hän nimenomaan varoittaa uskomasta salaisiin Kristuksen ilmestymisiin lopun aikana. Esim. Matt. 24:26.

Toiseksi, myöskään muualla Uudessa testamentissa ei ole yhtään mainintaa Jeesuksen kaksiosaisesta tulemuksesta. Sitä joudutaan perustelemaan oletuksilla ja irrallisilla raamatunkohdilla.

Suomen Helluntaikirkon sivujen mukaan tavallisimmat tempausopin tueksi esitetyt raamatunkohdat ovat 1. Tess. 4:16–17; Joh. 14:3; 1. Kor. 15:51–52. Mikään näistäkään kohdista ei ilmoita, että Jeesus tulisi ennen näkyvää tulemustaan salaisesti. Niissä ei mainita myöskään, että tempaus tapahtuisi ennen 7 vuotta kestävää ahdistuksen aikaa. Jeesuksen takaisin tulo näissä kylläkin mainitaan.

Kuuluiko opetus salaisesta tulemuksesta sarjaan, jota "opetuslapset" eivät voineet vielä Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana käsittää? Ilmoitettiinko oppi vasta Paavalille? Kuitenkin tempausopin mukaan Jeesus puhui näkyvästä tulemuksestaan ja valittujen kokoamisesta kaikista ilmansuunnista. Matt. 24:31. Oletetusti nämä valitut eivät tarkoittaisi seurakuntaa. Niiden on uskottu tarkoittavan vain juutalaisia, ja joidenkin mielestä vain 7 vuotisen ahdistuksen aikana marttyyrikuoleman kokeneita uskovia. Vaikea nähdä, että salainen ylöstempaus olisi ollut monimutkaisempi salaisuus, joka annettiin vasta Paavalille. Asian tekee hankalaksi myös se, ettei Paavalikaan mainitse salaista eikä ennen vaivanaikaa tapahtuvaa tempausta. Myös Johannes ja Pietarikin jättävät seurakuntaa koskevan, salaisen, ennen vaivan aikaa tapahtuvan ylöstempauksen mainitsematta.

Pietari näyttää uskovansa koko maailmaa mullistavaan tulemukseen. 2 Piet. 3:10. Hänen mukaansa Jeesus tulee kuin varas, ja me odota uusia taivaita ja maata, jossa vanhurskaus asuu.

Yhteenvetona voimme sanoa, että Jeesuksen tulemus tapahtuu Raamatun selkeän ilmoituksen mukaan seurakunnan kokeman suuren ahdistuksen jälkeen näkyvästi ja kuuluvasti. Tuolloin Jeesus saapuu pyhien enkeliensä kanssa, joita hän lähettää kokoamaan omansa kaikkialta maailmasta. Tätä ei tarvitse yrittää perustella Raamatulla, vaan se nousee raamatunlukijalle sieltä selkeänä ilmoituksena.

Tempausoppiin uskominen edellyttää omaperäistä raamatuntulkintaa ja piittaamattomuutta Raamatun selvästä ilmoituksesta. Kuvaannollisia kohtia on selitettävä ikään kuin olisi kyse kirjaimellisesta ilmoituksesta ja niitä tulkitaan ilman selkeitä, raamatuntulkinnalle ominaisia hermeneuttisisa periaatteita.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti