tiistai 16. syyskuuta 2025

Nooan päivinä

 Matteus 24:37-42

24:37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
24:38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
24:39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Ketkä vietiin pois, kun tulva tuli, Nooa perheineen vai jumalattomat? Nooa ja hänen perhekuntansa menivät arkkiin, koska tiesivät tulvan olevan tulossa. 1. Ms. 7:7. Sitten menivät arkkiin puhtaat ja epäpuhtaat eläimet. Kun tulva tuli se vei jumalattomat mennessään, heidät vietiin pois. Nooaa ja hänen perhettä ei tulvan tultua viety mihinkään, heidät jätettiin arkkiin, siis turvaan jossa he olivat jo ennen tulvan tuloa.

Tekstin opetus tiivistetään jakeessa Matt. 24:44:  Sen tähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee. Meidän tulee pysyä valmiina, säilyttää usko Jeesukseen. On myös syytä muistaa, että samoin kuin meidän tulee olla valmiina Ihmisen Pojan paluuseen, tulee olla valmis "pois tempaukseen" myös kuoleman sattuessa. Sekin tulee kuin varas, useimmiten ennalta ilmoittamatta.

Tekstijakson on väitetty tukevan oppia ennen "vaivan aikaa" tapahtuvasta uskovien ylös tempaamisesta, jopa salaisesta sellaisesta. Tekstin mukaan Nooan tulvan tullessa pois "temmattiin" jumalattomat. Nooa perheineen jätettiin turvaan, arkkiin, ei ollut tarvetta temmata heitä mihinkään. Jäljelle jääneet (left behind) eivät siis olleet jumalattomia vaan Jumalaan uskovia. Ja vielä, tapahtuma ei ollut miltään osin salainen.

Uskovan ei tarvitse pelätä edes "suurta ahdistusta". Hän saa jäädä Kristus-arkkiin ja mennä häntä vastaan kun hän tulee kirkkaudessaan. Jos fyysinen kuolema kohtaisi häntä, vaikkapa lopun ajan melskeissä, hän elää Kristuksessa ikuisesti, toisella kuolemalla ei ole häneen valtaa.

Toisaalta sana paralambanetai, otetaan, kirkkoraamatussa 1938, "otetaan talteen", merkitsee myös mukaan ottamista. Esimerkkinä Septuaginta-käännös, 1. Ms. 47:2. Eksegeettinen kreikan sanakirja* näkee sanan merkityksen jollakin tavalla positiivisena poisottamisena. Tällöin voisi ehkä ajatella, että Matteuksen mielestä talteen otettavat olivatkin uskovia. Eikö kuitenkin myös tulvan voisi ajatella ottaneen mukaansa jumalattomia. Tosin ilman positiivista vivahdetta.

Matteuksen paralambanoo-sanan vastine jakeessa 39, eiren, on käännetty vei. Selkeintä tutuisi tulkinta, että viedyt ihmiset Nooan aikana ja Ihmisen Pojan päivänä olivat ja ovat ei-uskovia, turvaan jätetyt olivat uskovia.

Yhtäkaikki, mistään näkökulmasta katsottuna Matteuksen jakso ei  opeta uskovien poisottamista ennen vihan aikaa, eikä myöskään oletetun tempauksen salaisuutta. Kootaanhan Jeesuksen omat joka tapauksessa ennalta arvaamattomana hetkenä, kun hän tulee alas ennen viimeistä tuomiota. Enkelien kootessa uskovia, moni jätetään nukkumaan, moni pellolle ahertamaan. Jeesuksen tulemuksen kaksiosaisuuteen emme löydä pienintäkään tukea myöskään tästä käsillä olevasta raamatunkohdasta.


*Exegetical Dictionary of the NT

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti